Zonnig Sydney

13 januari 2020 - Sydney, Australië

Na een luie ochtend nemen wij even over elven de metro/trein naar het centrum. In Sydney hebben wij twee “Opal cards” aangeschaft tbv. het openbaarvervoer, deze zijn op ieder station op te laden en ideaal om ook op de ferry en monorail te gebruiken. Helaas hebben Adelaide en Melbourne weer hun eigen kaart in het leven geroepen........

Na 5 stops zijn wij weer midden in het centrum en lopen direct naar de oude wijk “De Rocks”. De Rocks was een wijk die in het slop geraakte, waarna het helemaal “booming” werd. Van hier uit lopen wij naar boven de Harbour Bridge op en wandelen deze, al fotograferend, over. Prachtig overzicht over de havens van Sydney met in de verte het Opera House, waar wij morgen van een voorstelling gaan genieten. Aan de overkant wandelen wij langs het water (de oevers in Sydney verlopen heel grillig) in de richting van “Blues Point Reserve”, waar wij in gesprek raken met een gepensioneerde Australiër (Steve Mullarkey, website http://www.stevemul.com.au). Oorspronkelijk kwam hij uit Londen, alwaar hij van de mogelijkheid gebruik maakte om eind jaren 60 voor 10 pond Sterling naar Australië af te reizen (met als verplichting daar minimaal 2 jaar te verblijven). Tot nu toe is dat geen 2 jaar maar 52 jaar geworden, hij heeft een groot deel van die tijd in Hobart Tasmanië gewoond en is later bij zijn vriendin in Sydney gaan wonen. Een amateur fotograaf die graag reist en, natuurlijk ook, in Amsterdam is geweest. In plaats van een “selfie” mag hij dan een foto van ons maken met op de achtergrond Harbour Bridge en het Opera House.

Met het bootje (deel van het openbaar vervoer) varen wij terug naar de overkant en lopen weer naar De Rocks voor een late lunch. De tijd vliegt op deze manier, wij hebben er al weer 4 uur wandelen op zitten en Hennie heeft in al haar enthousiasme nog een kleine wandeling en boot tochtje in petto. Maar gelukkig doet de pint bier (te samen met een vette hamburger) zijn werk, en stort ze in waardoor wij terug naar ons appartementje mogen gaan.

“Thuis” gekomen maken wij plannen om komende woensdag met een rail (cableway, skyway) over een gedeelte van de Blue Mountains te gaan en boeken twee “onderweg” hotelletjes om uiteindelijk 17 januari in Adelaide te geraken.

1. Ellen:
    13 januari 2020
    Leuk om alle verhalen weer te lezen. Triest van de branden, hopelijk herstelt de natuur zich weer. Veel plezier de komende dagen!
  2. Andre&Hennie:
    14 januari 2020
    Leuk om alles te delen, de natuur zal wel herstellen maar dat duurt jaren, helaas. We gaan morgen de blue Mountains met een kabelbaan bekijken, ben benieuwd hoe het er uit ziet.