Een dag in de Champagne: de natuur, Troyes en een proeverij

10 september 2022 - Montgueux, Frankrijk

Ons tussendagje tussen twee lange reisdagen hebben we genoten van de omgeving. In de ochtend eerst een heerlijk ontbijtje en dan  zoeken we de natuur op in NP de la Foret d' Orient. Op z'n frans, dus zonder enige bordjes lopen we rond in een puur bos. Heerlijk rustig. Op de terugweg komen we een groep mensen tegen met voorop een dame die op een fagot blaast. Ze lopen heel zachtjes en we denken dat ze vogels zoeken en lokken met het geluid. Een aardige man geeft ons een folder waarin we lezen dat het een speciaal concert in de natuur is. Het was in ieder geval heel rustgevend. Even verderop bezoeken wij nog een uitzichtpunt waar wij over het meer kunnen kijken. Dat heeft een mooie azuurblauwe kleur. Er zijn niet veel vogels thuis. De hele streek is hier overigens erg mooi, een glooiend landschap met wijnvelden en Troyes in de verte. Daar gaan we in de middag naar toe. Het is een rijke stad, deels door de champagne en deels door de kledingindustrie. Het stadje is midden 16de eeuw opnieuw opgebouwd na een grote brand. Er staan nu veel huizen met vakwerk, steentjes en hout maken samen de constructie. Het ene huis staat nog schever dan het andere maar het ziet er erg leuk uit. We pakken een terrasje en lopen tussen de buien door het stadje rond. Weer aangekomen in onze B en B gaan we champagne proeven en kopen bij onze gastvrouw, die ook een champagne bedrijf heeft. Wat feitjes op een rij : de  champagne wordt van  de chardonnay-druif gemaakt en die moet met de hand geplukt worden. Meestal gebeurt dat in september, dit jaar al in augustus door de warme zomer. Het sap wordt eerst in metalen vaten gedaan. In juni wordt het met gist en suiker in de fles gedaan en wordt het met een kroonkurk afgesloten en 3 tot 13 jaar weggelegd met de hals naar beneden. Bij het openen van de fles spuit de gistprop eruit en gaat er een kurk op. De grootte van de bubbels heef te maken met de temperatuur tijdens het gisten en met de druivensoort. De chardonnay maakt kleine bubbels en de pinot noir grotere. Hoe kouder de temperatuur tijdens het rijpen is, hoe langer het rijpen duurt en hoe kleiner de bubbels zijn. Alle drie de champagnes smaken ons trouwens heel goed. In gedachten zijn we al bij oud en nieuw.