Eindelijk naar Domaine de la Jasse

8 september 2022 - Combaillaux, Frankrijk

Vandaag gaan wij eindelijk naar de plek waar de hele "tour de france" om begonnen is, het verjaardagscadeau:  Domaine de la Jasse. Wij worden voor een prive rondleiding van 3 uur over de wijngaard om 9:00 uur verwacht door Sophie, een net 30 jarige dame die nu een jaar werkt voor het chateau. Wij starten binnen met een kennismaking en een lekkere kop koffie, er werken hier 14 vaste krachten dus iedereen kent elkaar. Megan de dochter van de eigenaar (Bruno) komt ons ook nog even verwelkomen en vertelt dat ze blij is met de slimme Sophie! Hierna gaan wij drieën een truck in die door Sophie wordt bestuurd om over het chateau heen te rijden. Ze hebben hier zo'n 200 hectare aan grond waarvan 50 hectare gebruikt wordt voor de wijnbouw,  de rest wordt (ook vanuit de overheid gestuurd) voor biodiversiteit gebruikt. Deze biodiversiteit komt dan hopelijk ook weer ten goede aan de kwaliteit van de druiven. Het merendeel van de druiven betreft merlot en hierna cabarnet sauvignon, tevens hebben ze voor eigen gebruik een kavel met olijfbomen. Sophie vertelt dat het een lieve lust is, het is duidelijk dat deze dame de hogeschool van tourisme in Toulouse heeft afgerond.

Wij boffen met het stralende weer (gisteren is het hier s'avonds met bakken uit de hemel gekomen) en lopen tussen de wijnranken alwaar een merlot druifje geproefd wordt. Het is oogsttijd en met deze droge dag kunnen de oogstmachines gelukkig het land op. De truck brengt ons naar een groot gebouw midden op het landgoed waarnaast een kapel staat, hier werden in de 19e eeuw 300 jongens tussen de 8 en 20 jaar geïnterneerd (heropvoedings kamp). In het hoofdgebouw zijn de cellen nog te zien, de eigenaar (Bruno Le Brton) wil er tzt een wijn hotel van maken. De grote kapel wordt nu gebruikt voor de opslag van de diverse gevulde eiken wijnvaten, Sophie heeft de sleutel en laat ons de enorme ruimte binnen, wat een heerlijke geur hangt hier, de wijn mag hier 12 tot 24 maanden rusten.

Nu gaan wij de arbeiders met de oogstmachine opzoeken, de machine gaat in z'n geheel over de wijnranken heen en trekt/schudt de druiven eraf zonder ze te beschadigen waarna hij een volle lading uitstort in een speciale bak van een rond rijdende auto. Deze brengt de druiven dan weer naar de fabriek. Bij de fabriek staat een enorme truck met daarin een machine die de wijn  bottelt en waar tevens etikettering plaats vindt. Deze monster-truck rijdt dus van wijngaard naar wijngaard.

Nu is het tijd voor de proeverij, in het lokaal zet Sophie eerst een houtenplankje met kaasjes, toastjes, paté en chocolaatjes voor onze neus waarna 7 verschillende wijnen geproefd gaan worden. Eerst de vier witte wijnen en daarna drie rode, tevens een glas water om tussendoor de smaak te neutraliseren (wat een feestje!). Na afloop, drie uur later, kopen wij één doosje van de lekkerste witte en rode wijn (tenslotte moeten wij onderweg naar huis nog wat te drinken hebben). Wij nemen afscheid van Sophie met de belofte om over 10 jaar nog een keer terug te komen!

Wat een heerlijke dag,  wij sluiten hem af met een zalige kebab ;)

1. Theo:
    9 september 2022
    zeker een feest dat het allemaal zo goed gelukt is natuurlijk door prima voorbereiding !
    maximaal genieten in het zonnige zuiden en ik proost met jullie !!!
  2. Andre&Hennie:
    9 september 2022
    We hebben nog een paar dagen en rijden langzaam terug naar Almere. Gezellig dat je mee prost Theo
  3. Mathilde:
    9 september 2022
    Ik zag het allemaal heel goed voor me.
    Ik proost mee op mijn camping met een kop thee !
  4. Andre&Hennie:
    10 september 2022
    Wat leuk dat je het zo mee kon beleven.
  5. Mathilde:
    9 september 2022
    Dan wordt het net weer beter weer.
    Goede timing en goede verdere reis !
  6. Andre&Hennie:
    10 september 2022
    Goede tijd op de camping Mathilde
  7. Janny Nooij-Kapinga:
    12 september 2022
    Wat superleuk zo’n rondleiding en dan nog een proeverij. Dat is verwend worden!
  8. Andre&Hennie:
    12 september 2022
    Ja dat was het zeker. En het was ook de aanleiding voor deze reis, maar je weet van te voren niet hoe het uitpakt. Echt een hoogtepunt