Tongariro National Park

3 maart 2020 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Vandaag rijden wij naar Turangi, dit is een plaats midden in het noorder eiland. Het wordt een rit met verschillende stops, die langs diverse landschappen en uitzichtpunten leidt.

Na bijna iedere bocht heb je een nieuw uitzicht, met heuvels die vaak weer kleinere heuveltjes hebben en bijna helemaal begroeid zijn. Niet vreemd dat de makers van de bioscoop trilogie “Lord of de Rings” voor dit unieke landschap hebben gekozen. Uiteindelijk komen wij rond half drie in Turangi aan, een prima uitgangspunt voor de komende drie dagen. Turangi ligt bij het grootste meer van Nieuw Zeeland “Lake Taupo” (619 km2), dit kratermeer is ontstaan als gevolg van vulkanische explosies.

Na onze spullen in ons huisje te hebben afgezet gaan wij aan het eind van de middag naar Tongariro National Park, dit park ligt ten zuiden van Lake Taupo. Hier zijn drie actieve vulkanen, de laatste uitbarsting vond plaats in 2012, waarbij vele tonnen as de lucht in werden geslingerd. De hoogste is 2796 meter (Mount Ruapehu), Mount Ngauruhoe volgt met 2290 meter en heeft model gestaan als “de Doemberg” in The Lords of the Ring. Wij gaan in dit gebied voor een anderhalf uur durende wandeling die naar een waterval leidt met op de achtergrond de drie vulkanen. Het pad heeft veel hoogte verschillen en gaat over van heide landschap naar rots landschap en dan weer naar bossen. Wij kijken onze ogen uit, wanen ons bijna de gehele route alleen, en bereiken uiteindelijk de waterval. Tegen half acht is de route afgelegd en rijden naar huis voor het avondeten.

1. Theo:
    3 maart 2020
    weer heftig onder de indruk van jullie speurtocht !
  2. Andre&Hennie:
    3 maart 2020
    Dat is mooi. Altijd interessant om wat achtergrond informatie op te zoeken 🤗