Where fire meets water

4 maart 2020 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Vandaag regent het. We doen op het gunstigste moment de thermal walk in Tokaanu, een wandeling langs verschillende hot springs. Bij het aankomen zien we de dampen boven de bomen uitkomen. Al lopend hoor je het bubbelen, alsof er eitjes gekookt worden en het ruikt naar zwavel. Er zijn modderpoeltjes die bubbelen en mineraalbaden. In de baden wordt sinter, dat ook Opaal-A wordt genoemd, gevormd. Het water komt van 5 tot 7 kilometer diep uit de grond en daar is het 175 graden. Silicium wordt hierdoor opgelost en komt mee naar boven , soms gemengd met andere steensoorten. Aan de oppervlakte stolt het tot sinter. De universiteit van Auckland doet onderzoek hiernaar. We lopen 20 minuutjes langs de verschillende poeltjes, het doet ons denken aan Yellow Stone en de Azoren. Daarna boodschappen gedaan en als we de winkel uitkomen hoost en onweert het buiten. Gelukkig verblijven we hier in een huisje met genoeg ruimte om de rest van de dag aangenaam door te komen. Morgen zou het weer droog zijn en gaan we naar Taupo voor meer geothermale activiteit.