Een dag van oorlogen

24 augustus 2022 - Isigny-sur-Mer, Frankrijk

Vandaag nemen wij afscheid van Martine en Andre en krijgen als aandenken een door Martine zelf gemaakt keramisch schaaltje mee.

Op naar Bayeux, een mooi dorpje in Normandie dat gevrijwaard is gebleven van bombardementen. Hier lopen wij naar de kathedraal Notre-Dame uit de 12e eeuw en bekijken buiten en binnenkant. Daarna lopen wij naar het museum waar het "tapijt van Bayeux" hangt, deze werd in 1068 in opdracht bisschop Eudes de Conteville gemaakt voor de inwijding van de katedraal in 1077. Het tapijt is een borduurwerk van 70 meter lang en 50 cm hoog dat de geschiedenis uitbeeldt van de slag bij Hastings in 1066 (Willem de Veroveraar uit normandie vs de Angelsaksische koning Harold).

Na de lunch (de overgebleven pizza van gisteravond) rijden wij naar Omaha beach waar de Amerikanen in 1944 aan land kwamen en vervolgen de weg naar de Amerikaanse begraafplaats. Het is heel indrukwekkend om op deze begraafplaats te wandelen en de 9.400 kruizen en davidsterren te aanschouwen. Hoofdzakelijk jonge jongens die in de eerste paar dagen overleden zijn. Goed onderhouden en met veel eer zijn ze hier neergelegd, de tuin (een enorme oppervlakte) wordt iedere dag onderhouden. Er worden nog 1.500 Amerikaanse jongens vermist, 40.000 doden zijn gerepatrieerd,  156.000 amerikanen kwamen in normandie aan land de eerste dag werden er al 10.000 gedood. Een triest verhaal....zeker met nu Oekraïne in gedachten..

Verderop ligt La Pointe Du Hoc, hier zijn Duitse stellingen te zien met eromheen vele bomkraters die door de beschietingen van de geallieerde boten en de aan land gekomen Amerikaanse commando divisie ontstaan zijn. Van de 225 commando's bleven er helaas maar 90 over, maar zij vervulden hun taak ondanks sterke tegenstand.

Als tegenhanger dan ook maar even naar de Duitse begraafplaats "Allemand de la Cambe" alwaar 8.000 doden liggen, deze begraafplaats is door de gealieerden ingericht en is in vergelijking met de Amerikaanse erg bescheiden.

Het is nu tegen vijf uur, het was genoeg voor vandaag, wij gaan naar ons volgende verblijf in het dorpje Osmanville waar een landhuis staat "les Mariesis" (een verbouwde pastorie) alwaar de omringende boeren flink aan het mesten zijn geweest.