Het mooie Le Mont Saint Michel

25 augustus 2022 - Le Mont-Saint-Michel, Frankrijk

Vandaag begint met regen tijdens het ontbijt, daarna  vooral  bewolking. We bezoeken als eerste een national park, du Cotentin et du Bessin. Vrij  vertaald een polder met landbouw die deels onder water is gezet voor vogels. Het is net Nederland. We zien kievitten, een steltloper, eenden, zilverreigers en heel veel muskusratten die hier vrolijk rondzwemmen en waterplanten eten. Best een mooi dier dat in Belgie waterkonijn wordt genoemd, dat klinkt een stuk leuker.

Via de kuststrook en aanliggende dorpjes met (bijna) allemaal een of meerdere grote kerken rijden we naar het zuiden. In Contentin op de markt een lekker indisch hapje gegeten en op naar le Mont Saint Michel. Op aanraden van Marie, die frans is, hebben we een overnachting op dit eilandje geboekt zodat we de lichtshow in en om de kathedraal kunnen zien.

Dit eilandje is door monniken als eerste bewoond. Het was en is een pelgrimsoord. In 708 heeft Auberde, de bisschop van Avranches, drie keer de aartsengel Michael zien verschijnen op dit rotseiland. Hierna heeft hij het eerste heiligdom op de top laten bouwen. De granieten blokken werden op maat gehakt en omhoog gehesen. In de loop van de tijd is het steeds verder uitgebreid. De top is 170 meter hoog. In 1979 is het plaatsje tot wereld erfgoed van Unesco benoemd.

De locatie van het rotseiland is uniek omdat het bij vloed niet,en bij eb wel bereikbaar is over de zeebodem. Als de natuur zijn gang was gegaan was het rotsige eiland nu omringd zijn geweest door drassige weilanden. Er is een aantal jaar geleden door de mens ingegrepen om dat te voorkomen. Dus hier ligt nu zandbodem en in het national park van vanmorgen moeras. We blijven als mensen zo lekker bezig.

In de avond wandelen we met een koptelefoon door de abdij, die van binnen verlicht is. Een bijzondere ervaring. Het leven van een monnik in de middeleeuwen wordt hier verteld. Een leven vol devotie, stilte en soberheid, wel dichtbij God. Inmiddels is het vloed. Er is nog een stukje strand over en hier kijken we tijdens het donker worden nog even naar de berg.

1. Rob:
    26 augustus 2022
    Jullie gaan lekker, schitterende foto’s van de Abdij.
    Ik ga straks naar Ma en Pa!
  2. Andre&Hennie:
    26 augustus 2022
    Ja, ik heb gezien dat je bij ma geweest bent...ziet er goed uit!
    De abdij is een van de grote high lights van de trip, goed dat wij er geslapen hebben!!