Caen en stranden

23 augustus 2022 - Caen, Frankrijk

We logeren in een uitbouw in de tuin bij Andre en Martine. Een gepensioneerd stel dat het gezellig vind om gasten te hebben. We wisselen Frans en Engels af. Het huis en de tuin staat vol potjes en vogeltjes van klei die Mathilde zelf maakt en vol trots laat zien. Beiden zijn leraar geweest ( techniek en geografie). Andre heeft een zelfgemaakte windmolen in de tuin die een fietsdynamo moet aandrijven, het is een project in wording. Het is leuk om zo even in iemands leven te stappen.

Vanmorgen zijn we een deel van de invasiestranden gaan bekijken. Sword beach en Juno beach. Bij Sword beach, waar de Fransen en Schotten het strand bestormden, staat een tank. Verder is het zoeken naar aanwijzingen wat waar is gebeurd. Sword beach heeft een steile kustlijn en we proberen ons voor te stellen hoe de soldaten hier op gekomen zijn, tegen de afweer van de Duitse soldaten. Een deel is met parachutes achter de frontlinie geland. Iets verderop ligt June beach waar de Canadezen aan land kwamen. Hier is een breed strand met een vlakke opgang. Morgen gaan we verder met Hawai beach.

In de middag bezoeken we het centrum van Caen. Er staan veel mooie gebouwen van zandsteen. Een groot deel is gebombardeerd en na de oorlog opnieuw gebouwd in oude stijl. Willem de Veroveraar heeft 1000 jaar geleden een kasteel laten bouwen. Het verhaal gaat dat hij wilde trouwen met Mathilde van Vlaanderen en dat zijn vader daar tegen was. Hij moest van hem een abdij voor mannen bouwen en Mathilde een kathedraal voor vrouwen. En die staan er nog steeds. We sluiten af met een heerlijk tapbiertje op een pleintje.

1. Jeannette:
    23 augustus 2022
    Als jullie langs Bayeux komen, vergeet het tapis niet. Altijd leuk om te kunnen afvinken. Is ook uit de tijd van Guillaume. Veel plezier!
  2. Andre&Hennie:
    23 augustus 2022