Krijtrotsen aan de Albasten kust.

22 augustus 2022 - Étretat, Frankrijk

Vandaag staan de krijtrotsen van Etretat op ons programma.

We starten de dag met een ontbijtje van Kate met zelfgemaakte jam en vruchtencake. Haar B en B heet Kate en Lolo. We verwachtten twee vrouwen maar Lolo blijkt de koosnaam van Louis te zijn.

De witte krijtrotsen bestaan uit een gesteente, dat tussen 166 en 33 miljoen jaar geleden ontstaan. Waar nu West Europa ligt was toen zee. Het kalksteen bestaat uit de kalkskeletten van kleine zeedieren. De kusten zijn, volgens Andre, opgeduwd uit het water en is onderhevig aan erosie, wat de huidige vormen verklaart: de naald, de olifantenslurf en de paardekop. In Etretan lopen we een tijdje rond op de top van de rotsen en maken mooie opnames met de drone. Het doet ons denken aan de kust van Zuid Australie waar de kust ook stijl is en er pilaren voor de kust staan. Daarna rijden we langs de kust en later via de snelweg met diverse betaalpunten naar Caen waar ons onderkomen voor de komende 2 dagen is. We worden hartelijk verwelkomd door Andre en Martine, een gepensiomeerd stel. We slapen in een kamer in hun tuin. Daar eten we ook, genietend van de rust en groene omgeving.

1. Janny Nooij-Kapinga:
    22 augustus 2022
    Mooi!!
  2. Ellen:
    23 augustus 2022
    Erosie! Ik had dat woord al veel eerder verwacht ;). Gave foto's weer.
  3. Andre&Hennie:
    23 augustus 2022
    Ja, je hebt het gelezen ! Tuurlijk weer over erosie gesproken, ook hier is dat aanwezig.