De Blue Mountains

15 januari 2020 - Bathurst, Australië

Na ons vertrek uit Sydney, rijden wij naar de Blue Mountains. De eucalyptus bomen geven de naam “Blue” aan de het gebied (een blauwe gloed).

In anderhalf uur zijn wij aangekomen bij “Scenic World” Katoomba, hier hebben ze een combinatie van een railway/skyway/cableway en walkway waar wij gebruik van maken om het werk van de bosbranden te aanschouwen.

Maar tot onze verbazing zien wij alleen maar onaangetast groen zover het oog kan zien. Nu zegt dit niets, want het gebied van de Blue Mountains strekt zich uit over 10.500 km2 (een kwart van Nederland). Vanuit de Skyway (een door de Zwitsers aangelegde kabelbaan die horizontaal de kloof oversteekt, met een maximum van 72 personen) zweven wij op een hoogte van 270 meter de  kloof over. Hier vandaan zien wij de “drie gezusters” de cardians (bewaaksters) van het gebied, drie uitstekende rotsen naast elkaar. Aan de overkant gekomen, maken wij een wandeling van anderhalf uur langs de bergwand met een prachtig uitzicht over het diepe, vol gegroeide, dal (het bladerdak ziet eruit als een oneindige hoeveelheid broccoli). Na de lunch worden wij door de Cableway (skilift voor 84 personen) naar het dal beneden gebracht, hier maken wij een wandeling door het regenwoud en langs een kolen mijn (welke al jaren uit roulatie is). Eind punt van de wandeling is het eind punt van de railway, welke ons via een zeer schuine helling weer mee naar boven neemt.

Na het bezoek aan de Blue Mountains rijden wij richting Adelaide. Dit ritje is vanuit Sydney zo’n 1400km, dus besluiten wij om het in drie etappes te rijden. De wegen zijn hier vaak één baans wegen, met zo nu en dan een inhaalstrook, waardoor de gemiddelde snelheid ruim onder de honderd kilometer is. Onze eerste stop is een hotelletje in de stad Bathurst, een beetje een verlopen stadje die zwaar te lijden heeft onder de droogte in dit jaargetijde (in bijna alle steden en dorpen is er een beperking ingesteld over hoeveel water er gebruikt mag worden). Er is heel veel gras, maar het ziet er uitgedroogd geel uit (sproeien verboden!). Wij doen hier onze supermarkt aankopen (water en broodjes met wat beleg) voor de volgende reisdag naar Balranald.

Wij mogen, tot nu toe, in onze handen knijpen. In Sri Lanka regende het om al onze buiten activiteiten heen en hier in Australië beginnen wij in een heerlijk warm en droog noorden en zodra wij naar het zuiden rijden zijn de meeste bosbranden onder controle (en er komt gelukkig nog wat regen aan!). Zelfs van de smog als gevolg van de branden, welke m.n. Sydney onbegaanbaar heeft gemaakt, hebben wij geen last gehad.