Tussenstop Balranald

16 januari 2020 - Balranald, Australië

Vandaag hebben we een reisdag van 630 kilometer en 7 uur te gaan naar Balranald, de tussenstop voor Adelaide. De weg is heel goed te rijden en eenvoudig, twee maal naar links en verder rechtdoor. Het is heel rustig dus Andre kan lekker doorrijden en rijdt uiteindelijk het hele eind in dik 6 uur. We vertrekken uit Bathurst in de regen die hier heel welkom is. Het is hier al 5 jaar droog, in de beekjes staat vaak geen water meer en het land is heel dor. De eerste drie uren rijden we door een Toscaans achtig heuvellandschap. Er is heel weinig verkeer op de weg, we rijden kilometers alleen op de weg. Na links te zijn gegaan op een T splitsing komen we in een gebied dat door de rode aarde, de bomen langs de weg en de dorheid Afrikaans aandoet. Het is een eindeloos gebied met her en der een paar huisjes. We zien kilometers grote graanvelden waar recent geoogst is. Er staan ook graansilo’s en we passeren een aantal trucks die met hooibalen en met vee rijden. Op het nieuws horen we dat er weinig eten voor het overgebleven vee is, door de droogte en de branden. Dat betekent hogere prijzen voor het hooi en vee dat vroegtijdig geslacht moet worden. We zien ook een kleine tornado die heel wat stof doet opwaaien. Aan het eind van de middag komen we veilig aan bij ons motel, waar het heerlijk koel is. Buiten is het nog steeds ruim 30 graden. We hebben in Australië tot nu toe ruim 5000 kilometer gereden. In de avond maken we een wandelingetje door het dorp. Hier zijn de gazons groen en er wordt gesproeid, blijkbaar is er geen watertekort. Er is een riviertje, de Murrumbidgee River, omgeven met eucalyptusbomen en we zien een groep geelkuifkaketoe's, een paar spitskuifduiven en twee noordelijke pijlstaarten (eenden). Een leuke afsluiting van deze reisdag. Morgen op naar Adelaide.