Tussen kliffen en rivierkloven

5 september 2022 - Massegros Causses Gorges, Frankrijk

We rijden vandaag rond in national parc du causses, vrij vertaald de hoogvlaktes. We zien een afwiselend spel tussen  steile rotswanden en ruige rivierkloven. De Gorges de la Jonte (de kloof van de Jonte) verrast ons als eerste met spectaculaire uitzichten : rotsachtige toppen, daaronder deels begroeid met bomen en struiken en naar beneden toe een smalle doorgang voor de rivier. Elk uitzicht is net weer anders, we blijven onze ogen uitkijken en foto's maken. Dan rijden we naar de hoogste berg in dit gebied wat een mooi uitzicht belooft. Niets is minder waar, de laatste meters tot de top wordt het zicht steeds minder, we rijden de wolken in. Maar weer afgedaald naar de tweede kloof, de gorge de la Bourbie. Ook deze kloof is schitterend. We bezoeken Cantobre, een dorpje dat op een stuk rots midden in de kloof staat. Wat knap dat ze dat eeuwen geleden hebben kunnen bouwen. Het kleine dorpje oogt middeleeuws en geeft een mooi uitzicht, zowel over de vallei van de Dourbie als die van de Trevezel. Zowel de Galliërs als de Romeinen hebben het door de strategische ligging gebruikt. Na 5 uur rijden over bochtige wegen hebben we genoeg gezien en gaan terug naar ons kleine huisje op de bergtop.