Takaka

17 februari 2020 - Takaka, Nieuw-Zeeland

Vandaag staat Takaka op ons programma, een plaatsje in het noordwesten van het zuidereiland. Het eerste stuk er naar toe rijden we door de bergen, vol haarspeldbochten en wolken, het andere deel rijden we door een gebied met fruitteelt, appels en peren hangen rijp in de bomen en we zien ook hop van de kiwiplant groeien. De kiwihop wordt geexporteerd om bier van te brouwen. De kiwiplanten zelf worden hier als een piramide opgebonden. We rijden door Takaka heen naar Puponga, het noordelijkste punt van het zuidereiland waar je met de auto kunt komen. Het is weer een enorm verrassend gebied dat we nog nooit gezien hebben. We wandelen langs het strand met rotsen, zandduinen, een stukje kleiachtig strand met schelpen, een breed stuk wetland met her en der wat helmgras en een soort mosgroei erop en verderop het water van de Golden Bay. Deze baai heeft zijn naam gekregen ten tijde van de goudkoorts die hier kort heeft gewoed. Aan de kustlijn zien we zwarte zwanen, de nieuw zeelandse zwarte scholekster en de Finsch scholekster, en een aantal dubbelbandplevieren die hun kostje bij elkaar aan het scharrelen zijn. De namen die in Nieuw Zeeland gebruikt worden zijn deels Engels en deels Maori. Takaka heeft geen Engelse variant, net zo min als Wanaka, Puponga, Whararika beach. De Maori taal heeft een duidelijke plaats in de samenleving en dat geldt ook voor de Maori zelf. Zij komen uit Polynesie en zijn tussen 800 en 1000 na Christus naar Nieuw Zeeland gekomen. Abel Tasman was hier in 1642, maar het leek geen interessant land, James Cook kwam hier in 1769 aan, waarna langzaam de Europese kolonisatie begon. De Maori waren en zijn veel verder ontwikkeld dan de aborginals in Australië. Ze zijn een onderdeel van de huidige samenleving. Van de 5 milioen inwoners is 15% Maori.

1. Theo:
    17 februari 2020
    hop + kiwi weer wat geleerd !
    al de Maori Haka Dance geoefend ?
  2. Andre&Hennie:
    17 februari 2020
    Haha, die bewaren we voor het noordereiland.
  3. Ed:
    19 februari 2020
    Het is zelfs zo dat de maori de Britten bevochten https://en.wikipedia.org/wiki/New_Zealand_Wars
  4. Andre&Hennie:
    19 februari 2020
    Interessant, we zien hier ook regelmatig war memorials staan.