Springbrook NP en de yurt

8 januari 2020 - Advancetown, Australië

We laten Brisbane achter ons en rijden langs de kust, die vanaf hier Gold Coast heet, 85 kilometer naar het zuiden, naar Springbrook NP. Dit gebied staat bekend om haar natuurlijke brug en een grot met glimwormen. We wandelen langs en over de natuurlijke brug die zich over een waterpartij uitstrekt. Ook hier is alles begroeid met regenwoud. De grot onder de brug zou snachts verlicht worden door vele larven van vliegen die hun prooi aantrekken met licht, op dit moment zijn ze niet actief. We doen wat boodschappen en gaan naar onze yurt, een bijzonder onderkomen. De mongoolse tent is gebouwd op een vlonder die op palen staat, de Queenslandstijl. Het idee is dat ongedierte zoals slangen niet makkelijk binnenkomen en dat de lucht onder de woning koelend werkt. Op de vlonder ligt een ronde tegelvloer, langs de rand hiervan is een houten constructie gemaakt. Hierop rusten de dakspanten die naar een kleine cirkel in het midden lopen, als stralen van de zon. De dakspanten zijn kleurig beschilderd. De cirkel in het midden kan geopend worden, bijvoorbeeld om sterren te kijken of als het erg warm is. Oorspronkelijk werd hieronder vuur gestookt om te koken en de tent te verwarmen. Om de hele wand en dakconstructie heen zijn een soort deken en een plastic dek gelegd. De deurtjes zijn laag, nog lager dan ik inschat en dat levert een blauwe plek op mn hoofd op. Vanaf de vlonder waarop de yurt is gebouwd kun je uitkijken naar de Gold Coast en Brisbane. ’s Middags lezen we heerlijk een boekje met dit uitzicht, het is inmiddels half zes, de ergste warmte is geweest, de zon is langzaam aan het wegzakken en de maan is zichtbaar aan de hemel.