Relaxen en indrukken

1 december 2019 - Pasikuda, Sri Lanka

We zijn aangekomen in een prachtig hotel, gelegen aan het strand met een zwembad. Ook hier weinig gasten, vriendelijke personeel, het is paradijselijk. In de ochtend hebben we een wandeling langs het strand gemaakt naar Elefants rock, wat rotsen in de oceaan voor de kust. We hebben twee ijsvogels gezien en kleine zilverreigers, die je hier veel ziet op de rijstvelden, en  wat overvliegende Indische Ibissen ( wit met zwarte kop en snavel) en visarenden ( witte buik, bruine vleugels en vaag zorromasker). Daarna heerlijk relaxed bij het zwembad.

De afgelopen dagen hebben we tijdens het rijden gesproken met onze chauffeur Prasad en dat geeft een indruk van hoe hij zijn land en de inwoners ervaart. Hij vertelde direct dat alle inwoners van Sri Lanka respect voor elkaar hebben. In de loop van de dagen merkten we dat het respect voor sommigen groter is dan voor anderen. Er zijn hier vier bevolkingsgroepen, de grootste zijn de Singalezen die in Boeddistisch zijn, ongeveer 75 %,, dan Tamils die voornamelijk Hindoeistisch zijn, ongeveer 15%, Islamitische Moren, 9% . Onder alle groepen bevinden zich Christenen, totaal 7 %.  Oorsponkelijk komen alle bevolkingsgroepen uit India. De Singalesen en Tamils emigreren vanaf de 5de eeuw voor Christus vanuit India naar Sri Lanka. De verschillende groepen wonen verdeeld over het eiland maar wel bij elkaar. Er is weinig dat hen met elkaar bind, buiten hun werk om. Een partner komt in 99% van de gevallen uit de eigen gemeenschap.

De meeste Hindoeisten zijn Tamils. De regio waar we nu zijn is een Tamil gebied. Voor deze gemeenschap is er merkbaar minder respect. In het begin zei Prasad dat ze wat minder schoon waren maar in de loop van de dagen werden ze zwarten en dronkaards genoemd.

Een stukje geschiedenis om het beter te begrijpen: in Sri Lanka woonden al eeuwen een kleine groep Tamils maar onder het bewind van de Engelsen, van 1796 tot 1948, werden er veel Tamils uit India gehaald om op de plantages te werken voor de Engelsen. Prasad zegt daarover dat de Singalezen niet door de Engelsen bevolen wilden worden en dat de Tamils dat wel accepteerden. De Tamils kwamen uit de laagste kaste van India en kregen hier in Sri Lanka een klein inkomen wat hen overhaalde. De Engelsen konden hen makkelijk onder de duim houden en gaven hen goed onderwijs om aan de Singalese meerderheid tegenwicht te bieden. De Tamils kregen de betere banen, ook in besturen en dat veroorzaakte nationalistische gevoelen bij de Singalesen. Na de onafhankelijkheid in 1948 nam de premier de Tamils hun burgerrechten af en in 1964 werd de helft van deze 1miljoen Tamils gerepatrieerd. De achterstellingen op allerlei gebied leidde tot frustraties die tot radicalisatie en gewapende strijd leidden, de burgeroorlog die 30 jaar lang duurde. De Tamiltijgers verloren steeds meer gebied aan het Singalese leger en in 2009 gaven zij zich over. Het conflict is helaas niet opgelost, de Tamils voelen zich onvoldoende vertegenwoordigd in de verschillende onderdelen van de samenleving.

1. Theo:
    1 december 2019
    zal ik mijn kranten abonnementen maar opzeggen ??
    nogmaals hulde voor de uitvoerige/interessante verslagen
    inmiddels ook de video's ontdekt/bekeken leuk leuk leuk
    in Osdorp hangt de adventskrans weer maar eerst Sinterklaas
    snoepen en snaaien
  2. Andre&Hennie:
    1 december 2019
    We doen ons best, fijn dat je het waardeert. Helaas geen Sinterklaas voor ons dit jaar, je kunt niet alles hebben. Veel plezier met de goedheiligman.
  3. Rita:
    1 december 2019
    Interessant en leerzaam! Geniet van de relax dag.
  4. Andre&Hennie:
    1 december 2019
    Dat hebben we zeker gedaan, ik ben nu een kreeftje.
  5. Ellen:
    2 december 2019
    Super leuk om te lezen, ook een mooi achtergrond verhaal. Wat kunnen wij mensen het elkaar lastig maken he ;).
    Vele plezier nog!
  6. Andre&Hennie:
    2 december 2019
    Ja de geschiedenis voel je hier. En plezier maken is vandaag weer goed gelukt.
  7. Rob:
    2 december 2019
    Groetjes vanaf Curacao, verhalen klinken heel bekend. Net of we er zelf zijn geweest. Geniet ze en goed blijven smeren.
  8. Andre&Hennie:
    2 december 2019
    Jullie een goede vakantie op Curacao, je wordt maar een keer 60. Leuk dat jullie het herkennen. Als grotere groep ervaar je het land weer anders dan als groepje van 2.