Reis naar Fraser Island

1 januari 2020 - Fraser Island, Australië

We worden vroeg in de ochtend opgehaald voor onze tweedaagse reis naar Fraser Island. We varen in 50 minuten met een ferry over naar de westkust van Fraser. Daar aangekomen staat onze 4WD bus met chauffeur en gids Jarrad klaar. We maken kennis met het eiland, dat 123 bij 25 kilometer groot is (ongeveer vier keer zo groot als Texel) en voor 98 % uit zand bestaat en voor 2 % uit mineralen. Alle wegen zijn zandwegen, een deel door het regenwoud met allerlei kuilen en hobbels, een ander deel, de snelweg, gaat over het strand aan de oostkust en daar mag je 80 km per uur rijden. Het eiland is voor het grootste deel begroeid met tropisch regenwoud. Verder zijn er 70 zoetwatermeren. Deze meren hebben als bodem plantenmateriaal dat is vergaan en in de loop van de tijd een ondoordringbare laag hebben gevormd. Het water is puur regenwater en er leven nauwelijks dieren in. En er zijn veel kreekjes die het regenwater van het eiland afvoeren naar de oceaan. Onze trip begint met een rit over de zandwegen door het tropische woud, de heupen worden aardig losgegooid. We komen als eerste aan bij Lake Mc Kenzie, een groot meer met prachitge witte stranden. Het is vakantie in Australië en dat brengt veel bezoekers met zich mee. Het is heerlijk om even te zwemmen en door de lage pH worden je huid en haar er zachter van, mooi meegenomen. Daarna volgt een wandeling doot het tropische woud, wat uniek is omdat het als enige in zijn soort op puur zand groeit. De bomen zijn gedurende 150 jaar gekapt voor de houtwinning, onder andere voor scheepsmasten omdat de bomen kaarsrecht omhoog groeiden. Er mochten per acre 17 bomen gekapt worden, dus de oudste en dikste bomen werden gekozen. De bomen konden zo'n 4 meter in doorsnee worden als ze 2000 jaar oud waren. Er staan nu nog een aantal bomen van 2 meter doorsnee, die zijn zo'n 500 jaar oud. Tijdens de wandeling horen we regelmatig de kookaburra’s lachen. We gaan lunchen in het hotel Eurong waar we vannacht ook gaan slapen. In de middag maken we een wandeling van 2,5 kilometer naar lake Wabby. De warmte en het mulle zand maken het pittig maar als we aankomen worden we beloond met uitzicht op zandduinen en een verkoelend meer. We genieten van het koele water, de visjes die hier je huid komen peelen en maken een praatje met andere reizigers, een 18 jarige backpackster uit Duitsland, een Engelse beachmum die met haar dochter , die in Sydney woont, en 2 vriendinnen mee is, en een koppel 30 ers uit Ierland. We horen dat de smog in Sydney door de bosbranden aan het afnemen is, dus misschien kunnen we daar toch naar toe. De wandeling terug verloopt makkelijker, het weer en wij zijn minder warm. We rijden terug naar Eurong waar we ons avondeten krijgen en gaan even slapen, het was een uitputtende dag. Aan het eind van de avond gaan we naar de beachbar, het is oudjaarsavond, en samen met een stel 20ers uit Melbourne en een stel 20ers uit Canada proosten we op het nieuwe jaar.