Een ochtend naar Narbonne

2 september 2022 - Narbonne Plage, Frankrijk

Omdat s'ochtens de temperatuur het aangenaamst is gaan wij op steden trip naar Narbonne (bijna 60.000 inwoners). De stad ligt aan de Middellandse zee, in het departement Aude (genaamd naar de rivier die er stroomt. Hier bezoeken wij eerst de oude overdekte markt waar knoflookolijven, tapanade en olijven gewikkeld in zure haring gekocht wordt. Hierna wandelen naar en bezoeken wij het bisschoppelijk paleis en de (half afgebouwde, maar erg mooie) kathedraal (Saint-just-et-Saint-Pasteur). Hierna naar het Horreum, een museum met Romeinse ondergrondse voorraadkelders van honderd jaar voor Christus. Erg indrukwekkend !

Midden in de stad ligt ook het "via Domitia", een opgegraven (verzonken) romijns wegdeel waarop je een meter of 10 kan wandelen. Even verder lopen wij, zonder er echt bewust van te zijn, over een brug met winkels en woonhuizen. Het water van de rivier is hier dus niet te zien, je ziet alleen dat de straat in een lichte glooiing (brug) loopt.

De temperatuur loopt alweer op, dus terug naar "huis" voor de lunch, hapjes en tapanade op toast. In de middag zoeken wij het strand weer op en s'avonds gaan wij het restaurant direct onder het appartement bezoeken.

In de avond zien wij een stevig onweer tussen wolken onderling en wolken en de zee, prachtig gezicht die lichtflitsen (zolang je er zelf niet tussen zit!).