Het Great Barrier Reef

21 december 2019 - Cairns, Australië

Vandaag gaan we met 168 anderen op een grote catamaran naar het Great Barrier Reef voor een dagvullenden trip. Het rif is ongeveer net zo groot als Italie. Op de eerste locatie, Saxen reef, ging Andre snorkelen en ik duiken. We kregen een stingerpak aan, een dun wetsuit dat beschermt tegen kwallebeten. De watertemperatuur is aangenaam,28 graden. Het naar beneden afdalen ging lastig doordat mijn oren niet lekker meewerkten maar verder ging het goed. Het zicht was redelijk goed, het koraal zelf vond ik weinig kleur hebben. Ik zag veel verschillende vissen en een witpunthaai, heel bijzonder. Op de tweede locatie, Hastings reef, hebben we allebei gesnorkeld. Mooi om net boven de vissen en het koraal te zweven. Door de deining moest ik daarna de vissen eten geven. Deze toplocatie hebben we mogen zien en beleven, weer een kraal aan onze reisketting.

Australie heeft veel weg van Amerika, de wegen zijn ruim, de woningen ook, de winkels liggen aan de snelweg, er is geen oud stadscentrum. De mensen zijn uitbundig en in ons gevoel overdreven in hun begroetingen, wat prettig overkomt. De hoeveelheden eten en drinken zijn royaal bemeten. Er is wel bewustwording over kalorieen, bij de subway staat vermeld hoeveel kilojoules er in een broodje zitten.

1. Tanja:
    21 december 2019
    Geweldig! Alleen jammer dat de kleur daar ook al uit het rif weg trekt. Dat zou een teken zijn van vervuiling en dat het koraal dood is😞 Hebben ze daar nog iets over verteld?
  2. Andre&Hennie:
    21 december 2019
    Daarover hebben ze niets verteld, ik heb gelezen dat het door de opwarming van de watertemepratuur komt en dat het inderdaad door de slechte vitaliteit van het rif komt.
  3. Leida:
    21 december 2019
    Weer een fantastische belevenis! De vissen waren dus blij met de deining😜
  4. Andre&Hennie:
    21 december 2019
    Daarover heb ik mn twijfels Leida...
  5. Anjo:
    21 december 2019
    Wat zien jullie een diversiteit aan landschappen en culturen tijdens de reis.
    Ik geniet gewoon mee vanaf de bank.
    Koraal sterft inderdaad af door hogere watertemperatuur. Gelukkig zijn ze met proeven bezig met koraal dat tegen die hogere temperaturen kan. Ook ergens bij het great barrier Reef 'herplanten' ze het dan. Ze schijnen succes te hebben maar is nog maar klein gebied.
  6. Andre&Hennie:
    21 december 2019
    Wat een mooie aanvulling Anjo, en op de bank heb je geen lats van dichtgeklapte oren en jet lags.
  7. Arianne:
    21 december 2019
    Zo groot als Italië?? Ongelooflijk, ik wist dat het groot was, maar dit gaat mijn voorstelling te boven. Wat moet dat een machtig beeld zijn, ook zonder kleur...
  8. Andre&Hennie:
    21 december 2019
    Wat gigantisch he Arianne, we hebben natuurlijk maar een klein stukje gezien. Het is ook apart om midden op zee een rij golven te zien die door de ondiepte van het rif worden opgewekt.
  9. Ed:
    Mooie verhalen weer
  10. Ed:
    21 december 2019
    Ik ben nooit in Amerika geweest maar Australia is meer down to earth and Laid-back. En zeker niet te vergelijken met Amerika 😁😁. Heel ander natuur bijvoorbeeld 😁😁. Jammer dat het great barrier reef zo achteruit gaat.
  11. Andre&Hennie:
    21 december 2019
    Australië is in ieder geval meer down..under. triest van het rif ja, je leest er wel over maar als je het zelf ziet heeft dat nog meer impact.
  12. Betty Koen Verweij:
    21 december 2019
    Ik weet precies waar jullie het over hebben . Toen wij er in 1991 daar waren, op de zelfde manier , zijn we met de glasbotumboot geweest , zit je lekkeren de boot onderwater. Wij hebben nog kleur gezien hoor . Ik ben dol op die onderwater wereld , een wonder zo mooi! Jullie zijn stoer hoor , snorkelen en duiken. Geniet maar fijn samen , de herinnering blijft. Ik wens jullie ook een heel fijn e Kerst periode, en je hoeft niet te dromen van een white christmas... lieve groetjes,
  13. Andre&Hennie:
    21 december 2019
    De onderwaterwereld is prachtig en heel ontspannend om te zien. En genieten doen we zeker. Die witte kerst gaat m dit jaar niet worden, dan zijn we op Magnetic Island, groetjes terug uit het jou bekende down under.
  14. Mieke Vogel:
    1 januari 2020
    Wat gaaf dat je hebt gedoken, Hennie. Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat de kleuren van het Great Barrier rif tegenvallen. Het is denk ik behoorlijk beschadigd.
    Ja... ik zit nu pas bij het Great Barrier rif..... het was even enorm druk met werk en privé dingen en ik wil graag de tijd voor jullie reisavonturen nemen.
    klinkt super allemaal.
  15. Andre&Hennie:
    2 januari 2020
    Duiken was leuk, klaren in het begin wat lastig. Voordat we terug zijn ben je vast bij gelezen. Rustig aan, groetjes!