Een dag aan het strand

11 maart 2020 - Tairua, Nieuw-Zeeland

Het wordt een dag aan de kust van Bay of Plenty vandaag, met het idee om het aan het einde van de reis rustig aan te doen.

Wij beginnen zo noordelijk mogelijk (vanuit Tairua Harbour gezien), dat wordt Cooks Beach waar je een “Hollands” strand hebt waar je heerlijk overheen kan wandelen. Aan het einde van het strand loopt een “inlet” leeg, hierbij stroomt het landwaarts terug naar de oceaan en zie je een tijdelijke rivier waarin de zandoever langzaam afkalft.

Na deze wandeling rijden wij terug naar “Ferry landing” waar een pontje mensen naar de overkant kan brengen, wij doen een korte (steile) wandeling aan onze kant en zien het pontje tegen de stroom van de vloed in varen. Bij terugkeer is het na het middag uur en mogen wij aan de locale cappuccino met lekkers.

Op naar Cathedral Cove, een ritje van 19 minuten. Een populaire plek waar zelfs buiten het seizoen nog vele toeristen wandelen en de lokale bevolking hun tuin aanbied als parkeerplaats (10 NZD per auto), want dit scheelt weer een loopje omhoog. Na de auto “beneden” geparkeerd te hebben lopen wij naar boven, het startpunt van de wandeling naar Cathedral Cove. Een heuvelachtige tocht van zo’n 2,5 uur, maar wat een prachtige plek. Tientallen toeristen komen bij het eindpunt, waar op het strand een grot is en een rots in de zee waar sterns zich nestelen. Tevens kan je door een rots “Cathedral” heen wandelen en zie je diverse “apostelen” (rotsen) in de zee.

Na terug gewandeld te zijn moet “Hot Water Beach” bezocht worden (een “must”!). Het is nu na 4 uur in de middag en, heel belangrijk, eb. Voor een bezoek aan Hot Water Beach heb je een schep nodig (geleverd door ons motel!). Hier aangekomen lopen wij, met ons schepje, naar honderden mensen die kuilen aan het graven zijn (enkele zijn Duitsers, nemen wij voor het gemak aan !). Hier aan de oceaan zit het warme grondwater direct onder de oppervlakte en is een ondiepe kuil, in het strand, voldoende om weldadig warm water naar boven te laten stromen. Een soort stoombad direct aan de zee, uniek!

1. Theo:
    11 maart 2020
    een "rustig dagje" ?? Jullie stappenteller is zeker nog steeds overbelast !
    Helemaal klaar voor de vierdaagse hopelijk zonder Corona
    Sauna aan zee in de eigen kuil geweldig !!
  2. Andre&Hennie:
    11 maart 2020
    We halen nog even alles eruit, en wie laat een warme prive kuil in het zand nou liggen?
  3. Betty Koen Verweij:
    11 maart 2020
    Prachtig ! Overal verdwaalde 'Apostelen' ... geniet nog maar even , voor jullie met een koffer vol herinneringen thuis komen.
  4. Andre&Hennie:
    11 maart 2020
    We hebben de apostelen niet geteld maar in NZ zijn er ook veel, niet zo groot als in Australië, de koffers raken langzaam vol, het is een fijn idee weer bijna thuis te zijn met een geweldige reis achter de rug.