Catlins of “what a difference a day makes”.

5 februari 2020 - Chaslands, Nieuw-Zeeland

Het is gestopt met regenen! We gaan met toilettas en handdoek naar de douche, even wennen. De uitzichten onderweg zien er heel anders uit met een zonnetje. Onze eerste stop vandaag is Curio bay waar de versteende overblijfselen van een woud van 170 miljoen jaar geleden in de branding liggen. Daarna door naar Slope point, het meest zuidelijke puntje van het zuidereiland. De rotsen zijn heel stijl en het waait enorm, gelukkig waaien we niet van het zuidpuntje af. Het doet ons denken aan het zuidelijkste puntje van Zuid Afrika dat we samen met onze dochters hebbben gezien. Bij Porpoise bay kijken we uit naar dolfijnen die hier vaak rond zwemmen, maar helaas zien wij hun niet. Via wegen met kuddes koeien en gravelwegen verkennen we de Catlins verder, een bergachtig gebied met veel begroeiing. Bij Lake Wilkie maken we een rondwandeling. Dit meer is ontstaan door een ijsmassa in de laatste ijstijd, die tussen zandduinen en een klif inlag. Het meer groeit nu weer langzaam dicht. Er groeien varens die stammen hebben die bijna zo dik zijn als een boomstam en 5 tot 6 meter hoog worden. Aan het eind van de middag treffen we Peter en Marjolein die hier gestrand zijn. De wegen om dit gebied uit of in te komen zijn afgezet door overstromingen. Er worden tijdelijke onderkomens neergezet voor toeristen die niet weg kunnen en er zijn zelfs mensen met een helicopter geevacueerd. Ook de weg die wij morgen willen gaan rijden is dicht. Het water dat gisteren is gevallen is te veel van het goede, hopelijk is het morgen afgevoerd en kunnen we verder met onze reis. In de avond, als het eb is, gaan we naar de Cathedral Caves. Dit is een grot die aan het strand ligt. Het zeewater heeft het calciet langzaam opgelost en daarna hebben de golven de grot steeds dieper gemaakt, hij is nu 30 meter hoog en 150 meter lang. Je ziet de gelaagdheid in de rotswanden, heel indrukwekkend. Op de terugweg over het strand zien we een grote zeeleeuw, het is vast een mannetje want hij is heel groot en alleen. Ook hij heeft last van de vliegjes, gezien het krabben met zijn achterste vin.

1. Ellen:
    5 februari 2020
    Leuk om jullie nieuwe avonturen zo mee te maken. Hopelijk stroomt het water weg en kunnen jullie op tijd de reis voortzetten. Heel veel plezier!
  2. Andre&Hennie:
    5 februari 2020
    Leuk dat je zo "meegaat", we gaan proberen noordwaarts te komen, een deel van de wegen is nog afgesloten.
  3. Jeannette:
    5 februari 2020
    Jeetje Nieuw Zeeland, lijkt me nog prettiger dan Australie. Volgens mij hebben ze hier niet van die "enge" (giftige) beesten. En waar zouden we zijn zonder google! Veel plezier.
  4. Andre&Hennie:
    6 februari 2020
    Wij hebben in Australië en Nieuw Zeeland nog geen eng en giftig beest gezien, je moet je niet te snel bang laten maken...
    Google weet alles van je, maar is soms ook wel makkelijk!
  5. Jeannette:
    5 februari 2020
    Pardon, kamperen??? Sorry, ben ik niet zo van, met zo'n wc rol over de camping. Wat ben ik toch een snob.
  6. Andre&Hennie:
    6 februari 2020
    Het is luxe hier.... De wc rol hangt hier al naast het toilet!!
    Wel een nadeel is dat er direct naast je een ander zit te "kleien'. Wat een prachtige reis!