Baylys Beach

28 februari 2020 - Baylys Beach, Nieuw-Zeeland

Na het ontbijt gaan wij voor een strandwandeling. De Lodge ligt dicht bij de Tasmaanse zee, dus in een paar minuten zijn wij op het strand. Ook hier is net als op Fraser Island coffee rock aanwezig, oude riviersedimenten uit het pleistoceen. Het strand is zo’n 100 meter breed en eindigt in kalksteen, zandsteen en duin. Er duiken aalscholvers de zee in en bij een van hen is een rog bezig om al spartelend terug de zee in te komen. De kust hier lijkt veel op de Nederlandse kust, met veel zand dat heel geleidelijk de zee inloopt. Grote mantelmeeuwen zijn bezig om met hun grote snavels schelpen open te maken en lopen pas voor ons weg als wij hun heel dichtbij genaderd zijn. Kleinere meeuwen en sterns gaan na iedere golf op ontdekking of er wat aangespoeld is. Op de terugweg gaat een aalscholver voor een fotoshoot, hier maakt Hennie graag gebruik van.

Het is toegestaan om met alle soorten auto’s over dit strand heen te rijden, over een maximale afstand van 100 km (ik durf dit zonder 4 wiel aangedreven auto niet aan !).

Rond het middaguur gaan wij naar de “Countdown”, een grote supermarktketen, om de lunch en flessen water te halen (ook in Nieuw Zeeland kan je niet uit de kraan drinken). Tevens stoppen wij bij een bouwmarkt om alvast mondkapjes te halen voor de terugvlucht over een paar weken. Op vliegvelden in landen waar het Coronavirus heerst hebben wij de mogelijkheid om er gebruik van te maken.

Gisteren zijn wij op pad naar Waipoua Kauri Forest meren tegen gekomen waar strandjes zijn en gezwommen mag worden, de Kai Iwi lakes. Dit zijn drie mooie duin meren (Lake Waikare, Taharoa en Kai Iwi) die tot wel 37 meter diep kunnen zijn. Aan de oever van het grootste meer Lake Taharoa lunchen wij en leggen de meegenomen handdoeken van ons onderkomen neer. Het strand is enorm lang, dit een triest gegeven, het heeft hier maanden niet geregend waardoor het waterpeil meters gedaald is. Toch is het meer nog groot genoeg om te watersporten, er wordt jetskiet en gezwommen. Na een paar uurtjes “bakken” gaan wij terug naar de Lodge om daar nog in het zwembad te duiken. Het is een echte vakantiedag geworden.

1. Ed:
    29 februari 2020
    Niet te filmen dat je alweer aan de thuisvlucht denkt. Eerst nog relaxen 😌 op de fiji eilanden.
  2. Andre&Hennie:
    29 februari 2020
    Zeker weten, heerlijk nog relaxen maar voorbereiding voor alles op is.