Farmstay Otorohanga

29 februari 2020 - Otorohanga, Nieuw-Zeeland

We verlaten Northland en rijden in bijna vijf uur over 285 kilometer naar Otorohanga, zo’n beetje midden op het Noordereiland. We zijn inmiddels zo gewend om lange afstanden te rijden dat we dit niet als een echt lange rijdag ervaren, terwijl je vanuit Nederland in vijf uur naar Parijs rijdt. Halverwege komen we langs de skyline van Auckland, het lijkt echt een wereldstad met alle wolkenkrabbers. Het gebied waar we naar toe gaan is een boerengebied, bekend om de paardenstoeterijen. We zien een paar hele mooie rijke boerderijen met paarden, dit in schril contrast met de armoedige huisjes die we ook onderweg zien. Bij aankomst blijken we bij een koeienboer, Noel terecht te komen. Met veel enthousiasme vertelt hij over zijn bedrijf en zijn familie. Noel heeft samen met zijn vrouw, Marain, 20 jaar zelf geboerd. Hun grond, 60 hectare groot, ligt achter de boerderij en loopt tot aan de heuvel, zijn broer heeft de heuvel in bezit. De laatste 9 jaar hebben ze een coöperatie met een andere boer. Deze boer gebruikt de grond voor zijn melkkoeien en de winst van de melk wordt gedeeld. Deze constructie is voor de startende en de afbouwende boer mooi. Dit jaar is het ongekend droog, de  graslanden zijn dor en zouden fris groen moeten zijn. De koeien moeten worden bijgevoerd terwijl het nu zomer is. Noel verdient een extra pensioen door het runnen van ons huisje en Marain heeft een winkeltje in het dorp. Ik mag hier blijven, er is een tekort aan huisartsen. De meeste collega’s vinden de belasting door de diensten te zwaar. Zij zijn altijd bereikbaar behalve snachts, dan gaan de spoedgevallen direct naar het ziekenhuis. Na ons gesprek gaan we op vliegenjacht in ons schattige huisje, en uiteindelijk winnen wij met 30-0.

1. Ed:
    29 februari 2020
    Ik wil jullie niet missen, maar als er een praktijk in New Zealand wordt geopend bied dat wel mogelijkheden. :-)
  2. Andre&Hennie:
    29 februari 2020
    Gaat het niet worden! Het wordt binnenkort herfst hier gevolgd door winter. Brrrrr
  3. Loes:
    29 februari 2020
    Jazeker! Dan zou ik eerder naar de dokter gaan dan ... naar de dokter aan de overkant! 😜
  4. Andre&Hennie:
    29 februari 2020
    Dank je, ik hoef niet te twijfelen, vakantie hier is super maar er gaat niets boven thuis.