De Whitsundayeilanden

28 december 2019 - Airlie Beach, Australië

Onze B&B eigenaren verrassen ons met een heerlijk ontbijt waarna opgehaald worden door een busje van “Ocean rafting”. Het beloofd een regenachtige dag te worden dus ook de poncho’s en windvangers gaan mee!

In de haven van Airly Beach aangekomen, gaat het inchecken snel en worden er “Stinger suites” uitgedeeld ter bescherming tegen kwallen beten. Deze kwallen kunnen dodelijk zijn, m.n. als zij grote delen van de huid aanraken.

De “Whitsundays” is een groep van 74 eilanden, waarvan 4 resort eilanden, de rest is onbewoond en National Park. Om hier te mogen komen heb je een vergunning nodig.

Wij gaan mee met boot “Betty” voorzien van twee Yamaha 8V motoren van ieder 350pk, zeg maar een “testosteron rakker”. Het bootje is geschikt voor 30 passagiers.

Buiten de haven gaat het gas open en gaan wij al snel 65km per uur. De kapitein, een dertiger, trekt flink aan het stuur waardoor wij van links naar rechts geslingerd worden. Wat een “fun” en kracht !

Er wordt ruim één uur gevaren langs diverse eilanden, waar wij vaak dicht aan voorbij gaan. Uiteindelijk komen wij bij Whitsundayeiland (omdat kapitein Cook het eiland op Pinksteren (=whitsunday) ontdekte wordt het eiland zo genoemd) , de boot brengt ons helemaal naar het strand van Whitehaven Beach welke op het eiland ligt. Een super mooi strand met hagel wit zand (98,9% silicium), zo fijn en uniek dat het verboden is om mee te nemen tenzij je er flink voor wil betalen. Zo is door de Amerikanen flink voor het zand betaald om uiteindelijk het glas van de Hubble telescoop te maken (welke nu in de ruimte hangt). En ook voor films, zoals de laatste aflevering van “the pirates of the Caribbean”, is dit strand erg populair. Wij lopen over het strand naar een hoger gelegen uitkijkpost om de nodige video en foto’s te maken, waarna wij aan de andere kant van het eiland weer door de boot worden opgehaald. Hierna varen wij in 20 minuten naar een net zo wit strandje, waar wij gaan zwemmen en lunchen.

Tijdens het zwemmen (met snorkelmaskers) zien wij een pijlstaartrog voorbijzwemmen. Door het handmatig voeren blijft een schare trompettisten en zwaluwstaartvissen rondom ons zwemmen. Het wordt opeens een hele groep en wij worden in deze dichtheid ook menigmaal aangeraakt door de beestjes.

Na een verblijf van twee uur op deze plek worden wij in 5 minuutjes naar een snorkel plek boven het koraal gebracht, waar wij 45 minuten in het water mogen liggen en ook de onderwatercamera gebruiken. De gids verteld dat drie jaar geleden de orkaan “Debby” hier heeft huisgehouden en o.a. het koraal heeft aangetast, het overgebleven koraal is van kleur verschoten. Onze oudste dochter Ellen heeft deze orkaan, tegen haar zin in, hier mogen meemaken.

Na deze snorkel ervaring (je ligt in een enorm warm bad!) gaat het gas van de boot er weer op en worden wij in een uur naar de haven gevaren. Daar worden we begroet door een groep bonte aalscholvers.

En....dit, tegen de verwachting in, zonder één druppel regen!

Nadat wij terug zijn gebracht naar de B&B, begint het om 17:30 uur te regenen. Wij boffen maar weer.

1. Theo:
    28 december 2019
    vooral door de serie video's zijn jullie een concurrent voor Freek Vonk !
    wordt vervolgd
  2. Andre&Hennie:
    Ja,
    ook bij ons komen de vonken er vanaf :)
  3. Jan en Ditzy van Beusichem:
    29 december 2019
    Wederom eeen prachtig verhaal, vooral je testosteron rakker ervaring 😭.
  4. Andre&Hennie:
    29 december 2019
    Een aanrader! Je voelt je weer 21:)