Reis naar het noorden

14 februari 2020 - Saint Arnaud, Nieuw-Zeeland

Een “saai” rij dagje staat op het programma, van Fox Glacier naar even voorbij Saint Arnaud. Het landschap over 424 km is heel divers, na een half uurtje zijn wij bij de bergen rondom Franz Josef. Hier zien wij de gletsjer weer die gisteren bezocht is, maar dit keer rijden wij door. Voorbij Kakapotahi komen wij bij de Tasmanzee, de hoge bergen zijn nu links van ons en blijven de gehele rit te zien. De wegen zijn enkelbaans, maar van goede kwaliteit zodat vaak honderd gereden kan worden (erg prettig als je zo’n 6 uur moet rijden!). Wij zijn verwend geraakt met de mooie uitzichten van de afgelopen week, hierdoor stoppen wij zelden en maken al rijdend een aantal foto’s. Vele rivieren voeren het water af die door de hoge bergen opgevangen is, waardoor ook vele bruggen gepasseerd moeten worden. De brede rivierbeddingen met al het glaciale materiaal blijven speciaal.

In het grotere stadje Greymouth doen wij voor de komende dagen boodschappen, waarna de zee weer plaats maakt voor een rit door het binnenland. Al snel zien wij zowel links als rechts bergtoppen en blijft het landschap variëren, sneller dan verwacht komen wij op onze eindbestemming voor vandaag Saint Arnaud. Hier hebben wij één van de vier chalets gehuurd, gelegen op een boerenbedrijf. Wel weer fijn om na een aantal dagen motelletjes weer een keuken, huiskamer, badkamer en slaapkamer tot je beschikking te hebben!