De reis naar Kandy

6 december 2019 - Kandy, Sri Lanka

deze ochtend gingen wij een bezoekje brengen aan de locale groothandel markt (“Sligro”).

Een enorme bedrijvigheid, toeterende vrachtwagentjes en tuktuks (stank van zware diesel) waarvan de bestuurders grote partijen groente van boeren opkochten. Des te later op de dag, des te goedkoper waren de partijen groente. Ten slotte gingen de boeren hun spullen niet weer mee naar huis slepen en hierbij wordt ook rekening gehouden met de bederfelijkheid.

Hierna op naar een houtbewerking bedrijf, waar wij een heel mooi verhaal kregen over de bewerking en beschildering van de diverse houtsoorten. Wij liepen langs de houtbewerkers (mannen en vrouwen) en waren onder de indruk van hun mooie gedetailleerde werk. Daarna via de schilders zo de verkoophal in, geleid door de verhalen vertellende verkoper. Liepen van diverse meubels naar schilderijtjes, olifantjes, mandjes e.d., werden op de voet gevolgd en voorzien van “special prices”. Uiteindelijk bedankt voor de uitleg en onze weg vervolgd.

Na een klein stukje rijden kwamen wij bij een kruiden tuin (in de stad Matale), hier kan je leren hoe ieder kruid groeit en hoe je klachten door de kruiden opgelost kunnen worden. Dit bezoekje behoord bij het “programma” van onze rondtrip. Na langs de kruiden te zijn gewandeld en uitvoerig naar het bijbehorende praatje te hebben geluisterd, kregen wij een gratis arm massage met gebruik van een zelfgemaakte crème (waarvoor een kleine “vrijwillige” bijdrage op prijs werd gesteld...). Hierna kregen wij een blad met genummerde producten waaruit wij een keuze konden maken, zonder de bijbehorende prijzen erbij te vermelden.

De klacht die wij er uiteindelijk aan overhielden, was dat het een groot verkooppraatje werd die uiteindelijk eindigde in de shop alwaar de producten voor Hilton prijzen werden aangeboden.

Wij lieten de teleurgestelde rondleider/salesmanager met een ferme handdruk achter ons en gingen naar de lunch die aldaar (volgens het programma) werd aangeboden. Wij genoten van het locale “milde” eten en waren ook gelukkig als eerste in de lunch ruimte, net voor er een groep van tweehonderd chinezen zich op het voedsel gingen storten.

Hierna was Prasad van plan om ons naar een “stenen fabriek” (saffieren e.d.) te brengen, om opnieuw door een salesmanager achter de kont aan te worden gezeten om e.e.a. aan te schaffen.

Er waren gelukkig niet veel woorden nodig om deze halte over te slaan!

Onze eindbestemming Kandy kwam in zicht, hier maakten wij een stadswandeling. Kandy gaat meer richting een Europese stad, met een modern winkelcentrum. Het boeddhistische tempelcomplex (tempel van de tand), mochten wij niet in omdat Andre’s broek net niet over de knieën ging en er geen alternatief voor handen was.

Na een uur gewandeld te hebben reden wij naar het fantastische Serendip bungalow hotel, direct gelegen aan de 335 km lange Mahaweli  (langste rivier van Sri Lanka). Dit hotel heeft  een koloniaal karakter met grote hotelkamers (50m2).

Tip: ga naar Sri Lanka in de regen periode. Er zijn altijd uren van droogte op een dag om voldoende te zien en.....je krijgt altijd de beste hotelkamer ! (In deze periode ben je een van de weinige toeristen)