De leeuwenrots en Village tour

4 december 2019 - Dambulla, Sri Lanka

Op weg naar het ontbijt werden wij verrast door de start van een traditioneel Srilankaan’s huwelijk. Prachtig geklede mensen, van jong tot oud. Foto’s maken en filmen zijn geen probleem, sterker nog....met veel trots werd er geposeerd. Het geluk spatte er vanaf!

deze woensdag gaan wij de Leeuwenrots Sigiriya beklimmen. De leeuwenrots was heel vroeger de hoofdstad van het land.

(Volgens onze chauffeur en “gids” had de koning die hier woonde twee zoons. De slechte zoon vermoorde zijn vader en verklaarde zichzelf koning en verbande zijn broer naar India. Hij was een slechte koning en misbruikte vele vrouwen, hij liet fresco’s van blote vrouwen op de zijkant van de rots schilderen. Vele jaren later kwam zijn broer met een leger terug uit India om zijn slechte broer te bestrijden en straffen. De slechte koning probeerde een leger samen te stellen dat sterk genoeg was om zijn koninkrijk te verdedigen, maar te weinig mensen wilden voor hem vechten. Uit angst voor zijn straf pleegde hij zelfmoord.)

Een mooie tocht naar boven, die beloond werd met een fantastisch uitzicht vanaf het plateau boven op de rots. Wat een bof dat het tot nu toe droog weer was!

Weer beneden aangekomen stond Prasad op ons te wachten, hij is standaard lui en vandaag ook een nog een beetje ziek (maar drie maal daags 5 pillen geven hem toch een lach op het gezicht).

Hij brengt Hennie en mij naar een “Village tour” (buiten het standaard “programma” om)

Wij beginnen met een tuktuk ritje, waarin ik mij achterste voren in de tuktuk moest persen. De tuktuk stopte in de blubber (het regende op dat moment) bij een ossenkar, twee ossen en een menner. Prasad koos ervoor om met de tuktuk naar het eindpunt te rijden, terwijl Hennie en ik op het voorste bankje gingen zitten. Zeker leuk om een keer mee te maken, en je krijgt er ook nog soepele heupen van.

Aan het eind werden wij opgewacht en geleid naar een catamaran met roeier. Paraplu boven het hoofd houden en al zittend op een plank, werd door de roeier het een en ander verteld over de vogels die om ons heen vlogen.

Bij de water hyacinten en waterlelies aangekomen maakte de roeier van een blad van een waterlelie een hoedje en plaatste hierop een bloem van de water hyacint, wij kregen er beiden een en gingen als “malle Joopie” verder het water over.

Prasad wachtte ons aan het eind op en liep mee naar een lokaal boertje. Hier kreeg m.n. Hennie kook les. Eerst werd voorgedaan hoe aubergine gesneden werd, een zitje met een mes eraan waardoor beide handen vrij waren om de groente te hanteren. Hennie moest het nadoen. Hierna kwam de cursus vlees uit de  kokosnoot raspen, dit ook weer met een zitje maar nu met een lepel eraan.

Alle ingrediënten waren nu klaar en werd er gekookt en daarna gegeten. Heerlijk die lokale kruiden , vis en groenten.

Ook nog palmbladeren gevlochten t.b.v. dakbedekking. Hennie had het snel door en mocht blijven. Hierna maïskorrels stampen,  schudden om het vlies te verwijderen en de korrels malen.

Een mooi en leerzaam bezoek.

Met de catamaran en tuktuk terug naar de auto.

Op weg naar het hotel stopte Prasad opeens en attendeerde ons erop dat achter ons Indische olifanten de weg wilde oversteken. Snel uitstappen en foto’s maken, fantastisch !

1. Ellen:
    4 december 2019
    Super leuk en leerzaam verhaal weer. Mooi om zo een beetje mee te krijgen wat jullie allemaal mee maken en ik ben heel benieuwd naar de aangeleerde kookkunsten in april :)
  2. Andre&Hennie:
    4 december 2019
    Dank je, leuk dat je het zo leest en waardeert. Hebben we op afstand toch contact. Het resultaat van de kookcursus hou je tegoed. We hebben hout, open vuur en kokosolie nodig.
  3. Jeannette:
    4 december 2019
    Ik ga vast hout sprokkelen ;)
  4. Andre&Hennie:
    Goed plan Jeanette
  5. Mathilde:
    4 december 2019
    Neem ik een lekkere stoel en wat bordjes mee.
    Wat een belevenissen !
    En steeds zo vers van de pers. Leuk !
  6. Andre&Hennie:
    5 december 2019
    Goed idee Mathilde, ze gebruiken hier een blad van de waterhyacinth om in het schaaltje van gevlochten palmbladeren te leggen, moet lukken toch ?
  7. Mieke Vogel:
    4 december 2019
    Hoi Hennie en André, super leuk om jullie uitgebreide reisverslagen te lezen. Leuk die kookcursus, dat belooft wat in april 👍😃 Het kriebelt behoorlijk als ik die schitterende leeuwenrots weer zie. Wat is het toch een schitterend land met ontzettend lieve mensen. Nog heel veel plezier. Liefs en groetjes, Mieke
  8. Andre&Hennie:
    5 december 2019
    Echt een prachtig land en we voelen ons hier heel ontspannen. De mensen zijn super vriendelijk en houden van een grapje, in het contact is er voelbaar respect voor iedereen, je bent wat minder buitenstaander dan in andere landen die we bezocht hebben. Heel fijn, we ervaren nu wat jullie over dit land hebben verteld.