The Great Ocean Road

27 januari 2020 - Nirranda, Australië

Net wakker en even WhatsApp bekijkend zie ik dat mijn neefje vader geworden is van een gezonde dochter (Amiée Jane Schoffelmeer). Moeder (Leila) en dochter maken het goed, maar moeten een nachtje in het ziekenhuis verblijven. Mooi begin van de dag!

Na het ontbijt vertrekken wij naar het helikopter vertrekpunt vlak bij de “twelve Apostles”. Bij de keuze voor 15 of 25 minuten, hebben wij voor de laatste gekozen zodat wij met de kleinste helikopter mee mogen. Deze keuze zorgt er ook voor dat wij het hele gebied tussen “Gibson Steps” en “Boat Bay” vanuit de lucht kunnen zien, dit is min of meer al het interessante aan de kust van “the Great Ocean Road”. Hennie en ik hebben nog nooit met een helikopter meegevlogen, dus dit wordt een speciaal geniet momentje. Ze hebben helikopters voor 7 passagiers  en een helikopter voor 3 passagiers, deze kleine helikopter is de enige die 25 minuten vliegt. Onze vrouwelijke piloot heeft het kleine voertuig perfect onder controle en vertelt tijdens de vlucht over alle speciale plekken waar wij langs komen. Zo maakt ze duidelijk dat er nooit 12 Apostles hebben bestaan, maar acht waarvan er één in de oceaan is verdwenen. En omdat de kust aan erosie onderhevig is, zijn diverse wegen al meerdere keren landinwaarts verlegd. Drie maanden geleden is er ook nog een stukje kust ingestort, we kunnen de resten zien liggen. Wij leggen 90 kilometer af en zien vervolgens : 12 Apostles, Loch Ard Gorge, The Sentinel, The Arch, London Bridge, The Grotto, Schomberg Reef, Bay of Martyrs en de Bay of Islands. Vijfentwintig minuten is ook te kort en voordat je het weet sta je weer op de grond en moet je plaats maken voor de volgende groep toeristen. Maar het was weer genieten!!

Omdat de auto toch op de parkeerplaats staat van de 12 Apostles, wandelen wij naar het uitzichtpunt aan de kust waar ze alle zeven in volle glorie te bezichtigen zijn. Toegegeven, vanuit de lucht was het geheel toch net wat spectaculairder... Gelukkig waren wij vroeg op pad, want bij ons vertrek zien wij hele busladingen toeristen uitgeladen worden.

Op de terugweg bezoeken wij “Loch Ard Gorge”, een inham in de kust waar je via een trap naar beneden kan lopen. Hier hangen de stalactieten aan de wand van de kust in allerlei prachtige kleuren. Op loopafstand is “Mutton Bird Island”, waar minstens 50.000 wigstaart stormvogels veilig kunnen verblijven en broeden. Om dit alles even te verwerken gaan wij voor een heerlijke lunch naar een bakkerijtje in het dorpje Timboon waar wij naast een “Marocan lamb pie” ook een “triple shot” cappuccino bestellen (ook dit gaan wij verwerken!).

Na het avondeten gaan wij om 19:00 uur nog een rondje aan de kust maken, eerst naar het stormvogeleiland, want zij gaan in de schemering rusten. Een kleine teleurstelling, wij zijn niet de enige die op vakantie zijn! Dan maar naar “London Bridge”, waarvan de bridge is ingestort maar er alsnog fantastisch in de avond uit ziet. Hierna naar de “Bay of Martyrs”, de “Bay of Islands” en terug naar “the Grotto”, waar in de schemering leuke foto’s te maken zijn. Zo, dat was een mooie avond!

Als wij terug zijn in ons onderkomen zijn wij de enige bewoners in een enorm onderkomen, de andere drie kamers zijn niet verhuurd en de beheerder woont in zijn huisje onderaan de heuvel. ‘S avonds kijken wij, in de grote huiskamer, tot laat in de avond naar Nadal vs. Kyrgios, het staat nu 2-1 in sets voor Nadal en hopen dat hij gaat winnen!

1. Loes:
    27 januari 2020
    Ongelofelijk!!! Wat een mooie kust!!! Wat bijzonder om dat vanuit de helicopter te hebben gezien!!! Geen woorden voor!!! x
  2. Andre&Hennie:
    27 januari 2020
    Het was heel bijzonder om de kust zo te kunnen zien, ultieme plek voor een helicopter.
  3. Ed:
    Perfect toch zo'n helikoptervlucht. Ook weer van de bucketlist. Cheers
  4. Andre&Hennie:
    27 januari 2020
    Ja, ik vond het nog leuker dan van te voren verwacht 👍
  5. Brenda:
    27 januari 2020
    mooi hoor. Genieten zo’n uitzicht.
  6. Andre&Hennie:
    Ja, prachtig
    En een hele belevenis 🤗
  7. Janny Nooij-Kapinga:
    28 januari 2020
    Wat gaaf zo’n helikoptervlucht! En wat mooi is die kust!
  8. Andre&Hennie:
    28 januari 2020
    Ja en ja, het was zo mooi om dat mee te maken, de helikopters vliegen daar af en aan, dat gaat de hele dag door, vooral chineze passagiers trouwens.
  9. Tanja:
    30 januari 2020
    Geweldig zeg wat een mooie plaatjes!
  10. Andre&Hennie:
    30 januari 2020
    Mooie plaatjes van een mooi gebied, het was super om te zien