Naar de Grampians

24 januari 2020 - Grampians National Park, Australië

We verlaten ons Victoriaanse huis na een praatje met andere gasten, Ginny en Barry uit Melbourne. Zij vertellen dat het de afgelopen weken in Melbourne echt benauwd was door de rook. De afgelopen dagen was dat ook zo in Portland door de rook van de branden op Kangaroo Island. Onze auto is na de regen ook flink onder het stof gekomen. Meer last van wat er is gebeurt hebben we tot nu toe niet gehad, dat is puur mazzel. “No worries” zouden de aussies zeggen. De beheerster van het Victorian house vertelt trots over haar dochter van 21 die in Zwitserland in het frans genetica studeert en tussendoor Europa verkent. Zij weet ook te vertellen dat de gezondheidszorg in Portland wordt uitgevoerd door Indiase dokters en Filipijnse zusters. Bij de huisartsen werken veel chinezen die hier 2 jaar een soort stage moeten doen om hun chinese opleiding in Australië geldig te laten worden. Dat bevordert de zorg niet echt. De Grampians staan op ons programma voor de komende dagen, een gebergte dat ineens uit een savanne achtige omgeving oprijst. Een van de bergen heet mount Abrupt, een toepasselijke naam. We verblijven hier in een klein huisje, een zogeheten chalet. In ons chalet aangekomen zien we dat Williams achter staat in de tweede set tegen Wang. Het is een spannende wedstrijd en omdat we volgende week “live" de halve finale gaan zien des te boeiender. De Grampians beslaan 1700 km2 en de zandstenen formaties zijn onstaan als sediment op de bodem van de oceaan. Verschillende geologische processen zoals druk, hitte, opdrukken en erosie hebben hier hun sporen achtergelaten. Tijdens een wandeling in de namiddag komen we kangoeroes tegen; er staat een moeder met jonkie rustig gras te eten, tot vader hen wil beschermen en imponerend naar hen toe springt en mijn kant op kijkt, dus ik doe een stapje achteruit. Even later treffen we een drinkende kangoeroe die niet bang is en ons dichtbij laat komen. Er zijn ook weer ornaatelfjes te zien, kleine vogeltjes met een blauw petje en een staart die recht omhoog staat, en groepen zomertalingen (eenden met een bruine kop). We zijn van plan 's avonds te barbecuen, de nationale hobby hier. Overal staan hier barbecues die je tegen een kleine betaling kunt gebruiken. Het weer is vandaag helaasniet zo uitnodigend en we maken er een indoor feestje van.

1. Mathilde:
    24 januari 2020
    Wat uniek dat jullie naar de Australiën Open gaan. Zonder Williams, maar wie weet met onze Kiki....fijne tocht verder.
  2. Andre&Hennie:
    24 januari 2020
    Dat vinden wij ook, heel jammer dat we Williams niet gaan zien. Nog een weekje touren dan is het zover
  3. Mieke Vogel:
    24 januari 2020
    Gaaf om live een halve finale van de Australian Open te zien. Ik hoop dat jullie onze Kikki Gaan zien.
    Maar die kangoeroes zo dicht bij vind ik net zo gaaf.
    Wat een fantastische reis maken jullie.
  4. Andre&Hennie:
    24 januari 2020
    Ja, daar gaan wij van genieten... alhoewel... het schijnt dan bloedheet te gaan worden.
    Sterke beesten die Kangoeroes, hun staarten zijn ook zeer dik en gespierd.