Aan de cognac

28 augustus 2022 - Bordeaux, Frankrijk

Vandaag verlaten wij ons mooie plekje in de buitenwijk van Nantes en vertrekken richting Bordeaux.  Als tussenstop heeft Hennie het plaatsje Cognac uitgekozen en reeds (online) tickets voor een bezoek aan het "Royal Castle of Cognac" geboekt.

Na twee en een half uur 130 gereden te hebben over de tolweg komen wij in het mooie plaatsje Cognac aan. Omdat cognac van witte druiven gemaakt wordt, hebben wij tijdens de rit een tussenstop gemaakt om wat druiven te plukken van een wijnrank die in grote getale naast de weg gepland zijn (hebben die fransen toch maar weer goed gepland !). Heerlijk zoet, met een hard velletje!

Op naar de rondleiding in het Royal Castle of Cognac alwaar een chinese dame ons in steenkolen engels te woord staat. Wij (6 personen) lopen eerst met haar door het kasteel, wat duizend jaar oud is en nu in handen is gekomen van de onderneming Bacardi. Wij lopen van kamer naar kamer en krijgen de historie te horen inclusief het verhaal van een voormalig koning Fransois die in de 16e eeuw vele veldslagen heeft gevoerd en maar liefst één gewonnen tegen de Italianen. Uiteindelijk gaan wij naar de kelders waar de cognacvaten bewaard worden en krijgen wij uitleg over het productieproces.

Er zijn vier soorten cognac : ( (1.) 2 tot 4 jaar oud (de VS), (2.) 4 tot 10 jaar oud (de VSOP), (3.) 10 tot 14 jaar oud (de XO) en de (4.) minimaal 14 jaar oud (de XXO) )

Als laatste mogen wij nog een VSOP proeven met tussendoor een stukje chocola en eindigen met een cognac cocktail van cognac,blauwe bessensap, spa met citroen smaak en een stukje limoen. Erg leuk allemaal, wij verlaten het pand na twee cognac glazen te hebben aangeschaft.

Nog anderhalf uur rijden naar Bordeaux en landen in het hotel waar wij twee dagen gaan verblijven.

1. Janny Nooij-Kapinga:
    30 augustus 2022
    Wel 2 cognac glazen maar geen cognac gekocht?
  2. Ellen:
    5 september 2022
    Moeten we alvast een nieuwe servies kast neer zetten voor jullie cognac glazen, aarde schalen, .. ;)