Een paradijsje in Nantes.

27 augustus 2022 - Nantes, Frankrijk

Vandaag rijden we verder naar Nantes. Deze stad is in de Romeinse tijd gesticht en ligt aan twee rivieren die in de Loire uitmonden. Er is getijdewerking, het water stroomt soms stroomopwaarts en soms stroom afwaarts. De rivier klinkt romantisch maar blijkt nogal industrieel.

We komen hier de mechanische grote olifant tegen, die mensen op de rug vervoert en een verfrissende douche geeft met zijn slurf. Nantes is heel fotogeniek, de straten en pleinen zijn ruim en het centrum is autovrij waardoor we daar heerlijk kunnen wandelen. We lopen langs de kathedraal naar het kasteel van de hertogen van Bretagne, uit de tijd dat Bretagne een onafhankelijke staat was. Anne van Bretagne is er geboren en woonde er totdat ze  twee keer koningin van Frankrijk werd. Dit was 6 eeuwen geleden.  Er is, ook in dit deel van de wereld, heel wat afgevochten om de heerschappij. In Nantes staat één gedenkteken voor een  verzameling van oorlogen, wel zo praktisch. Vlak bij het kasteel staat de fabriek waar de bekende Lu koekjes worden gemaakt. Om de entree te verfraaien waren er twee mooie torens gemaakt. Er staat er nu nog een van. Inmiddels is het een centrum voor kunst geworden.

Het is vandaag erg warm en we gaan naar ons nieuwe verblijf waar we genieten van het zwembad en de tuin. Een prachtig plekje op deze aarde.