Een Geothermische dag

5 maart 2020 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vandaag rijden wij vanuit Turangi in anderhalf uur (80 km) naar het “Orakei Korako Geothermal Park“, alwaar geisers, warmwaterbronnen, borrelende modderpoelen en siliciumterrassen zijn. Het wordt hier ook wel “de verborgen vallei” genoemd. Het gebied telt 23 actieve natuurlijke geisers en een thermische grot die 36 meter diep het vulkanische tufsteen ingaat. Per dag wordt hier op een natuurlijke manier 20 miljoen liter heet water omhoog gestuwd en over het landschap verspreid. Dit hete water neemt vanuit de ondergrond allerlei mineralen mee, dit zorgt naast diverse soorten micro organismen en algen voor een breed scala aan kleuren. Wij vallen van de ene verbazing in de andere. Het enige waar ik niet gelukkig van word is de geur van zwavel die overal in dit gebied aanwezig is. De 20 miljoen liter heet water komt uiteindelijk in het meer “Lake Ohakuri” terecht.

Na deze verrassende wandeling worden wij weer door een bootje terug naar de overkant gebracht. Hier bestellen wij in het restaurant weer een tripel-shot cappuccino, waarbij degene die dit voor ons gaat verzorgen ons waarschuwt dat wij dan in een drafje naar het toilet moeten gaan (Ze zijn hier geen sterke koffie gewend!).

Nu is het middag geworden en tijd voor een bezoek aan de “Huka Falls”, een waterval met een verval van 11 meter. Hier rolt 220.000 liter water per seconde naar beneden en komt al bulderend in de  Waikato rivier, de langste rivier van Nieuw Zeeland. Hier doen wij een korte wandeling voordat de “Craters of the Moon” opgezocht worden. Na 1950 begon een groot stuk land ten noorden van de stad Taupo plotseling heet te worden en stoom uit te stoten. Er ontstonden kraters van kokende modder, samen met andere geothermische verschijnselen (zo ontstond “the Craters of the Moon”). Het fenomeen wordt veroorzaakt door het verlagen van de ondergrondse waterdruk door een nabijgelegen geothermische krachtcentrale. Oververhit water kwam naar de oppervlakte en ontsnapte via elke opening die het kon vinden. Hier maken wij een wandeling (over vlonders) van anderhalf uur door de vallei. De vlonders worden regelmatig verplaatst als er nieuwe ventilatieopeningen ontstaan. Dit is weer een wandeling in een bizar gebied waar overal rook, in pluimen, de grond uit komt.

1. Janny Nooij-Kapinga:
    5 maart 2020
    Inderdaad echt bizar! Prachtige foto’s! Zo geniet ik een beetje mee....
  2. Andre&Hennie:
    5 maart 2020
    Ja echt heel bizar, onaards om te zien en tegelijk zo indrukwekkend. Fijn dat je zomkunt mee genieten, delen maakt wat we meemaken nog leuker
  3. Margriet:
    5 maart 2020
    Wat prachtig! En sinds 1950 ineens heetwater uit de grond, stel dat je hier een dorp had, dan is je tuin ineens wel heel anders geworden , hihi. Weer heel anders dan de aardbevingen bij ons in Groningen. We zijn net weer terug uit amerika, familiebezoek. Toch bijzonder dat we overal jullie verhalen kunnen lezen als we wifi hebben. Ik geniet er enorm van. Nog veel plezier!
  4. Andre&Hennie:
    5 maart 2020
    Wat een associatie met Groningen, gelukkig is het hier niet zo dichtbevolkt. Jullie reizen ook wat af he, wat is het volgende plan ? We blijven nog drie weken genieten en schrijven
  5. Sharmila:
    Indrukwekkend!
  6. Andre&Hennie:
    5 maart 2020
    Dat is het zeker, een bijzondere plek op deze aarde.