Fiji, where happiness finds you

16 maart 2020 - Pacific Harbour, Fiji

Deze titel komt van het paspoort hoesje van een mede reiziger in het vliegtuig. Een vriendelijke man van Fiji die nu in Nieuw Zeeland woont en heen en weer reist voor zijn werk bij de ACCF, een organisatie die slachtoffers en doden van ongelukken financieel compenseert namens de overheid. Daarnaast is het niet zo moeilijk om hier happy te zijn. We starten de dag met een ontbijt in het hotel, met van alles en nog wat, zoals vers gebakken eitjes, yoghurt en vruchtjes, genieten. Tijdens het ontbijt komt er een officieel uitziende groep mensen poseren voor een fotografe. Ze hebben hier een conferentie over klimaat waarschuwingssystemen voor de eilanden in de stille oceaan. Fiji heeft last van de stijging van de zeespiegel, er zijn al twee eilanden hierdoor onbewoonbaar geworden. Hierna gaan we even wat boodschappen doen in het dorpje Pacific Harbour aan de andere kant van de weg. Het dorpje is bijna geheel gericht op toeristen, er is een backpackershotel, een paar resorts, en wat winkeltjes, wat restaurantjes, verder een klein medisch centrum en een artshouse. Voor onze tweede dag in Fiji is de weersvoorspelling het beste van de hele week en we genieten van twee uurtjes bij het zwembad, tot een flinke regenbui ons naar binnen jaagt. De mensen zijn hier vriendelijk en minder nederig dan in Sri Lanka. Er is hier zeker armoede, maar de huisjes zijn veelal van steen gebouwd. Het oogt minder armoedig dan we in Afrika gezien hebben. Het hotel waar we verblijven is mooi, maar jammer genoeg niet onderhouden, wat een gevoel van vergane glorie geeft. Aan de zijkant ligt een katamaran weg te roesten. Dat past wel weer bij Afrika of Zuid Europese landen. In de avond zien we een hoop kikkers rondspringen en een vliegende hond. We zijn blij dat we naar buiten kunnen en wensen jullie veel sterkte met de maatregelen in verband met het Corona virus.

1. Theo:
    16 maart 2020
    "where happiness finds you" heel goed motto
    kunnen we hier in de supermarkten niet zeggen maar wel :
    hoera het is lente !!
  2. Andre&Hennie:
    16 maart 2020
    Met dat motto zijn we ook blij.
  3. Margriet:
    16 maart 2020
    De corona maatregelen zijn nu duidelijk en goed ingesteld hier! Daardoor krijgen we vooral een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid dat ons verbindt bij het wereldgebeuren. Ook daardoor leuk om jullie berichtjes te lezen.
  4. Andre&Hennie:
    17 maart 2020
    Dat is een mooi neven effect van deze situatie. Wij voelen ons ook met jullie in Nl verbonden.
  5. Ed:
    16 maart 2020
    Het is gelukkig mooi weer en voor de rest gewoon vooruit kijken. Ook dit virus heeft zijn piek moment en dan pakken wij de draad weer op. Geniet nog even van de trip.
  6. Andre&Hennie:
    17 maart 2020
    Wij blijven vooruit kijken en houden de ontwikkelingen in de gaten.