Toulouse, de roze stad

31 augustus 2022 - Toulouse, Frankrijk

We verblijven in Residence Diane en dat is net zo fijn als het klinkt. Een appartementje uit deze eeuw met airco, wat een feestje. We genieten van de ruimte en het zwembad en de winkels en kebabzaak aan de overkant van de weg.

Vandaag staat Toulouse op ons programma. Het wordt de roze stad genoemd, naar de kleur van de stenen.  De grond is hier ijzerrijk en dat geeft de bakstenen de kleur van terra cotta, een soort roze/rood. De toeristenbus is ons in Bordeaux goed bevallen en hier rijdt een kleinere versie.  We krijgen een indruk van de stad waar 500.000 mensen wonen en 1 op de 5 een student is (3 universiteiten en een aantal hogescholen). Dus veel jongeren te zien. We komen al snel langs een hoog overwinningsbeeld met een gouden figuur bovenop. De stad bestaat inderdaad uit veel rode bakstenen die mooi afgewisseld worden met lichtgele stenen. Veel gebouwen zijn mooi versierd met balkons van ijzer in verschillende patronen. We rijden over de Garonne. Het water staat heel laag, je ziet veel van de bodem en de boten liggen op de bodem in plaats van op het water. Na ruim een uur in het busje hebben we veel gezien van de stad. Gelukkig is het vandaag bewolkt zodat de temperatuur aangenaam is om in te wandelen. Dat doen we dan ook. Het is lunchtijd en alle terrasssen ziten bomvol met etende Fransen, wij lunchen met een lekkere caramel en chocolade koffie in een lokale Starbucks.

Laat in de middag hebben wij genoten van het zwembad en in de avond heerlijk gegeten in een kebab restaurant die om de hoek zit.