Suva

17 maart 2020 - Suva, Fiji

Vandaag starten wij, zoals ieder dag tot nu toe, met een zonnetje. Of nu de zon schijnt of regent het is hier altijd rond de 30 graden met een hoge luchtvochtigheid. Na het ontbijt rijden wij in een uurtje naar Suva (de hoofdstad). Her en der staan langs de weg houten en metalen verkoop standjes, die vanwege het tekort aan toeristen veelal leeg staan. Wij rijden naar het centrum van Suva, een lelijk stadje die ons Afrikaans (pover) aandoet. Tot onze verbazing is in het centrum ook een krottenwijk waar een groot aantal mannen niets meer te doen heeft dan een beetje bij elkaar te hangen, wij gaan hier snel doorheen om via de havenkom naar het “Colo-I-Suva” forest park te rijden. In dit land, en zeker ook Suva, hebben ze diverse basis regels voor autorijden waar ze zich aan houden. Regel 1 “probeer het eens op goed geluk”, alle vervolg regels eindigen met “als je dit niet begrijpt, ga verder met regel 1”. Oppassen dus!

Tevens hebben ze hier autodrempels gemaakt net voor je een dorpje ingaat en bij het vertrek, die zo hoog zijn dat je blij bent dat de carrosserie na het passeren het chassis weer terug vind.

Uiteindelijk rijden wij door het park richting Vunidawa en krijgen zo een goede indruk van de natuur en het heuvelachtige karakter van het land. Hierna rijden wij in een kleine twee uur weer terug (dit hoofd eiland is toch een stukje groter dan wij ingeschat hadden, natuurlijk ook omdat je niet al te hard kan rijden!).

Na terugkomst in het hotel, gaan wij tot het eind van de middag bij het zwembad liggen en Hennie  snorkelt heel even in het haventje waar kreeftjes en vissen te zien zijn.