Ontspannen dagje op Fiji

20 maart 2020 - Pacific Harbour, Fiji

Onze vijfde dag op Fiji begint droog, het is fijn om op het resort wat rond te kunnen lopen. We verdoen onze tijd met lezen, spelletjes en een babbeltje met een hotelmedewerkster, Maggy. Sinds vandaag loopt het personeel met een mondkapje op, soms onder de kin, of onder de neus maar oke. De angst voor Corona is ook hier doorgedrongen. Het resort is bijna leeg. Maggy vertelt dat ze hier 6 jaar werkt, voor drie Fiji dollar per uur, wat 1,35 euro is. Andere hotels betalen soms wel meer,maar sturen je onbetaald naar huis als er geen werk is, wat ook niet aantrekkelijk is. Ze is 9 maanden geleden getrouwd en woont sinsdien bij haar man en zijn vader in een dorp 35 minuten rijden verderop. Voorheen woonde ze bij haar familie, die hier 5 minuten rijden vandaan woont. Mochten ze kinderen krijgen dan worden die tot 5 jaar oud door grootouders opgevangen als ze aan het werk zijn. Ze zou ook wel graag op reis willen, maakt daar soms plannen voor, maar wat hen tegenhoudt buiten de hoge kosten is de gewoonte om alles met familie te delen. Dus zelf op reis gaan is hier heel ongebruikelijk hoewel ze dat langzaam ziet veranderen. Ze verbaast zich dan ook over 20 jarigen die hier in kleine groepjes rondreizen. Ze vist tussendoor hie het is om in Europa te leven, of je dan een paspoort nodig hebt en of wij een bedrijf hebben (waar zij misschien kan werken). In Fiji leven drie bevolkingsgroepen. Ze is zelf een originele inwoner van Fiji, met een vrij donkere huid en kroeshaar, die oorspronkelijk uit Melanesie zijn gekomen. Zij vormen ruim 50 % van de bevolking. Voorheen waren het kannibalen maar nu zijn ze Christelijk. Dan zijn er mensen die oorspronkelijk uit India zijn gehaald om op de suikerrietplantages te werken, zij vormen bijna 40 % van de bevolking en zijn in de regel Hindoe, en dan een restgroep van voornamelijk moslims. Maggy vertelt dat er steeds meer chinezen komen die handel overnemen of starten. In de regering zit iemand die nauwe banden met China heeft en dat stimuleert. We hadden ons ingesteld op een dag regen en dat het nu droog is is een verademing. Op het nieuws horen we dat er wegen op Fiji zijn overstroomd. Gelukkig reizen wij overmorgen over de hoofdweg. Onze vlucht staat tot nu toe nog steeds gepland volgens schema.

1. Ed:
    20 maart 2020
    Nog een dag daar. Geniet er van voor zover het weer het toe laat. En een hele goede vlucht naar dit kikker land waar de Lente toch echt doorbreek dit weekeinde. Veel zon maar ook koud is de voorspelling.
  2. Andre&Hennie:
    20 maart 2020
    We maken er nog een mooie dag van. Het eiland stroomt langzaam leeg, ee komen geen nieuwe gasten meer. Lang leve de lente.