Quobba Blow Holes en de lege rivier Gascoyne

26 februari 2024 - Carnarvon, Australië

Vandaag hebben wij een luxe start. Bij de huur van onze kamer is ontbijt inbegrepen!

In het restaurant ontmoeten wij een gepensioneerd Zwitsers stel die net als ons gisteren door de floodway moest rijden (alleen hebben zij een 4x4 auto). Zij trekken 8 weken door Australië en zien veel van de plaatsen waar wij ook naar toe gaan (of zijn geweest). Na het ontbijt rijden wij in drie kwartier naar de Quobba Blow Holes en ook tijdens deze rit moet een weg die overspoeld wordt overgestoken worden. De Quobba blow holes zijn echt indrukwekkend, het zeewater wordt met grote kracht een grot ingeperst en aan de bovenkant uit een gat gespoten. Die fenomeen gaat gepaard met een stevig geluid. Het gesteente is hier van kalk (een Karst gebied) en lost dan ook makkelijk op. We zien ook een versteende spons van meer dan een meter doorsnede waarvan de structuur nog helemaal intact is. Na een stukje gewandeld te hebben zien wij opeens het Zwitserse stel aansluiten (Wij doen ook allemaal hetzelfde hè).

Op de terugweg willen wij nog een bezoek brengen aan een uitkijkpunt aan de zee, maar uiteindelijk gaat de asfaltweg over in klei weg met allemaal plassen. Na een paar kilometer is het uitzichtpunt bijna bereikt, maar is de weg zo slecht dat wij lopend verder besluiten te gaan. Helaas een verkeerd besluit, na een meter of twintig slaat de natte klei al tegen de kuiten en besluiten wij na het beklimmen van een heuveltje dat het niet de moeite waard is.

De terugweg naar ons hotel gaat via een lange brug over de rivier Gascoyne. De Gascoyne heeft een lengte van 760 kilometer, maar staat hier nu helemaal leeg doordat het maanden niet geregend heeft.

De auto wordt in Carnarvon afgetankt want morgen moet hij 640 kilometer naar Karratha rijden, tevens vullen wij het ruitensproeiervloeistofreservoir bij voor het wegspoelen van de volgende lading insecten.

Bij het hotel duiken wij nog even het zwembad in en maken ons daarna klaar om in Carnarvon uiteten te gaan. Het eetcafé bied een beperkt menu, maar ik zie een halve kreeft met patat en salade voor het luttele bedrag van €15 staan en omdat wij in Nederland nooit kreeft eten ga ik ervoor. Hennie ziet een curry met kip en rijst voor €16 (zonder een blaadje sla of andere groenten) , maar genoot daar ook enorm van. Na deze culinaire schrans partij lopen wij in de schemering naar ons hotelletje.

1. Janny Nooij-Kapinga:
    26 februari 2024
    Net een aantal verslagen achterelkaar gelezen. Ik was een weekje weg. Mooi wat jullie meemaken. Ook spannende wegen rijden die overstroomd zijn….
    Leuk om alles te lezen en de foto’s te zien. Een bijzondere reis die jullie maken!
    Lieve groet.
  2. Andre&Hennie:
    27 februari 2024
    Wat leuk dat je ons blijft volgen Janny. Het is elke dag weer een verrassing wat er zal gebeuren. Veel liefs !

Jouw reactie