En weg was de weg

25 februari 2024 - Carnarvon, Australië

Wij zijn beiden vroeg, om 6:30 uur, wakker en maken ons klaar om op weg te gaan. We hebben een rit van 545 kilometer noordwaarts voor de boeg naar Carnarvon. De cycloon Lincoln beheerst het weerbericht en we weten niet of het onze reis gaat beïnvloeden. In de regio Carnarvon zijn er gisteren wegen preventief afgesloten. Ook werden reizigers geadviseerd eerder te vertrekken naar het noorden om ellende voor te zijn. Wij vertrekken, na een nacht flinke regen, met droog weer. We rijden op een weg die 480 kilometer aan een stuk rechtdoor gaat. Langs de kant zien we een savanne achting landschap. De rit gaat voorspoedig. Het laatste uur wordt onze voorruit beregend met kleine vliegjes. We zijn in een gebied gekomen waar veel fruit wordt geteeld en daar horen de fruitvliegjes bij. Althans, volgens de boekjes, wij zien tot nu toe geen enkel teken van fruit. Als we 15 minuten van onze eindbestemming zijn staan er een tiental auto’s langs de kant van de weg. De weg is overstroomd, en we kunnen er niet door. Een enkele 4WD met snorkel lukt het wel maar onze VW Tiguan is er niet op gebouwd. We dralen wat voor het water. Een busje durft ook te gaan en die blijft er halverwege in staan. De hulpdiensten komen hem eruit trekken en bevestigen dat wachten totdat het water gezakt is de enige optie is. Een andere weg naar Carnarvon is er niet, dus dat doen we. Er staan een paar mensen al vanaf 10.00 uur te wachten. Na 2 uur wachten, rijden ook andere SUV’s door het water heen en durven wij het ook aan. Het is spannend maar we komen er gelukkig goed door heen. Een hele opluchting. Na een kwartier komen we aan bij ons nieuwe appartementje. We doen een paar kleine boodschappen, tanken en vegen de vliegjes van de voorruit af. Het valt ons op dat het winkelcentrum van dit plaatsje arm oogt. We stoppen nog even bij de Carvarnon Footbridge, waarover in vroeger tijden een tramrail heeft gelopen. We lopen over deze brug naar Whitlock Island en waaien heerlijk uit. Aan deze kustlijn staan, in schril contrast, luxe woningen met aanlegsteiger.

1. Cornelien:
    25 februari 2024
    Spannend hoor, moedig dat jullie t toch aandurfden...
  2. Andre&Hennie:
    26 februari 2024
    Het was zeker spannend Cornelien. maar er waren al soortgelijke auto's door heen gekomen zodat wij ook durfden. Weer een avontuur erbij
  3. Loes:
    26 februari 2024
    Jullie houden de spanning er ook in met zulke belevenissen! Hoop dat de reis verder voorspoedig verloopt! Het is in ieder geval niet saai‼️
  4. Andre&Hennie:
    26 februari 2024
    Elke dag is weer een verrassing Loes. Tot nu toe loopt het goed af. Hopelijk blijft dat zo !

Jouw reactie