Kalbarri en de prachtige kust

29 maart 2024 - Kalbarri, Australië

Vanochtend hebben wij een motorboot gehuurd, vanuit Kalbarri kan je hiermee tegen de stroom in de Murchison op varen. Maar voordat wij de boot overhandigd krijgen moeten wij een A4-tje aan reglementen doornemen. De voorkant is wel interessant, maar de achterkant is een beetje bla bla… Dus lezen wij deze kant op de snelle diagonale manier. Voordat we naar de boot gaan vraagt de verhuurder of we alles gelezen hebben, dit bevestigen wij met “yes”. “Oké” zegt hij en vraagt om het wachtwoord, hierbij kijken Hennie en ik elkaar met grote ogen aan en vragen of hij een grapje maakt. Maar nee hoor, halverwege pagina twee staat een zin met “password = umbrella”. Dat was nog even zoeken voor de toeristen die niet vies waren van een leugentje (trouwens ook voor degenen die achter ons hetzelfde document hadden doorgenomen!). Gezocht en gevonden, wij mogen de boot meenemen!

Wij kregen een kaart mee waarop rode boeien staan, deze moeten wij volgen want de rivier heeft in het estuarium veel zand afgezet dus kan de boot op vele plekken vastlopen. Het is heerlijk verfrissend op het water en de boot maakt door zijn eigen snelheid een aangenaam windje. Na een paar kilometer komen wij op een zandbank in het midden van de rivier pelikanen, aalscholvers en zilverreigers tegen. De pelikanen zijn het minst schichtig en blijven gewoon zitten als wij dichterbij komen. Ook zien we her en der vissen uit het water springen om zelf visjes te vangen. Na een uur heen en weer varen brengen wij de boot weer terug.

Hierna rijden we naar het “bureau of wildlife and conservation” omdat wij vermoeden dat onze jaarpas om de Nationale Parken te bezoeken alleen geldig is als hij op ons voertuig geregistreerd staat. Helaas is het bureau gesloten en pas na de paasdagen weer open.

In de middag verkennen wij de prachtige zandstenen kust van Kalbarri, deze behoord ook tot het Nationale Park. Ze hebben aan de toeristen gedacht door langs de kust een nieuwe vlonder route te maken van wel 8 kilometer. Via deze route kom je langs de meeste bezienswaardigheden. Wij doen vandaag Natural Bridge, Castle Cove, Island Rock Lookout en Eagle Gorge lookout aan. Het zijn stuk voor stuk prachtige plekken om te zien. Door de wind is het buiten heel aangenaam en we lopen een stuk over de vlonders. Ook het vliegennet van Hennie hupt vrolijk mee.

Na het avondeten hebben we nog zin om een zwoele avondwandeling te maken. We zien heel veel sterren. Bij de kust aangekomen zie ik een schim van een mannetjes kangoeroe. Hij vlucht weg. Even verderop staat zijn harem in het donker te grazen, het zijn tenslotte nachtdieren. Met de camera van de telefoon in nachtstand komt er voldoende licht binnen om een leuke foto te maken. Morgenochtend liggen ze weer voor onze deur!

Jouw reactie