Dagje in Denham

21 maart 2024 - Denham, Western Australia, Australië

Deze dag in Denham gaan wij gebruiken om de komende dagen voor te bereiden, er is een hoop te zien in de gemeente van Shark bay !
Ons onderkomen deze week ligt pal aan de kust in Denham, wij lopen direct de “Knight Terrace” op, de hoofdstraat langs de inham waaraan dit dorp ligt. Bij het gemeentehuis aangekomen worden wij direct begroet door de dame aan de balie, ze geeft ons een hoop nuttige informatie en voor de vragen waar ze geen antwoord op weet verwijst ze ons naar het naastgelegen informatie centrum (Shark bay world heritage discovery & visitor centre) en tevens museumpje. Voor het museum kopen wij twee weekkaarten en nemen een groot aantal “to do in Shark bay” folders mee. Het museum is klein maar er is toch veel informatie te halen, te veel om in één keer te verteren, en een kleine 3D bioscoop waar een film over het oorlogsdrama van de HMAS Sydney (oorlogsschip) draait.

In de twee zalen wordt het graafschap Shark Bay ontleed in meerdere ecologische gebieden en het geheel staat op de werelderfgoedlijst. Het bestaat uit twee schiereilanden en er liggen twee nationale parken in het graafschap, Dirk Hartog eiland en François Peron.

In de baaien van Shark bay zijn veel zeegrassen te vinden hier foerageert de doejong (zeekoeien), van de zeekoeien zijn er twee soorten, de lamantijn en de doejong. De doejong heeft een gesplitste staart zoals de dolfijn en de lamantijn heeft een afgeronde staart.

Na twee uur in het museum hebben we voorlopig even genoeg gehoord en gezien, bij de uitgang vragen wij de dame aan de balie of de irritante kleine vliegen hier altijd zijn. Neen, is het antwoord. De vliegjes die ons gezicht als landingsbaan gebruiken (en de mineralen van de huid opnemen) zijn hier normaalgesproken maximaal één maand per jaar, alleen bij langdurige droogte in combinatie met een harde wind zijn ze er langer. Wij boffen dus!

Recht tegenover het museum is de Denham Jetty, een pier die voor de toeristen is aangelegd. Hier kan je goed de velden van zeegras zien. Helaas is er geen doejong te bekennen, maar Hennie ontdekt aan het einde van de pier wel een grote pijlstaartrog die heel rustig aan ons voorbij zwemt.

Tijdens de wandeling terug naar ons appartementje merken wij dat de zomer hier op z’n einde loopt, de temperatuur wordt wat aangenamer. Langs de route staan er een aantal bomen waar een hoop kabaal uitkomt en ontdekken wij een aantal prachtige kleurrijke kakatoes, eentje besluit om een voorstelling te geven die natuurlijk vastgelegd moest worden!

Thuis maken wij een planning voor de komende dagen…..wij zitten hier gelukkig een hele week !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Jouw reactie