Zwemmen met zwaluwen en een rondleiding in de Kathedraal van Geraldton

1 april 2024 - Geraldton, Australië

We beginnen vanmorgen uitgerust aan een nieuwe dag. In de ochtend gaan we zwemmen in het zwembadje op de camping. Het water is fris maar als je bent doorgekomen heerlijk. De zwaluwen gebruiken het badje om water te drinken. Dat doen ze, door net boven het wateroppervlak te vliegen, en dan met open bek een slokje te nemen. De zon komt achter de bewolking te voorschijn en daar genieten we van op de ligbedjes.

In de middag laten we ons rondleiden door de St. Francis Xavier Cathedral. Het mooie gebouw was ons bij het rijden door Geraldton direct opgevallen door haar schoonheid. Bij de kathedraal is een klein museum dat gewijd is aan de architect en mede-bouwer John Hawes. Hij was zowel priester als architect. De receptioniste, wiens vader nog door hem gedoopt is, vertelt ons lyrisch over zijn leven en werken.  John Hawes kwam uit Engeland, en wilde vooral  priester worden. Zijn vader zag zijn tekeningen als kind, herkende zijn talent en liet hem de opleiding tot architect doen. Hij kwam, via een ontmoeting in Rome met de bisschop van Geraldton, hier terecht. Onze rondleiding begint om 14.30 uur. Voor de kathedraal ligt een labyrinth in de stenen. Als je die afloopt volg je de weg naar rust, naar inkeer en naar jezelf. Heel mooi uitgebeeld. Samen met een jong gezin luisteren we naar de verhalen die Linda over John Hawes en zijn werk vertelt. Hij is duidelijk geïnspireerd geweest door Spaanse en Italiaanse Kathedralen. De koepel in het midden en een klein standbeeld van Petrus doen ons aan de Sint Pieter in Rome denken. De bogen met rode en beige strepen zijn onmiskenbaar onder de invloed van de Mezquita van Cordoba gemaakt. Recent is er een nieuw doopvont of eigenlijk badje gemaakt met een prachtig mozaiek erin. Als je hier doorheeen waadt ga je symbolisch en fysiek van donker naar licht. Na anderhalf uur staan we vol indrukken weer buiten.

Jouw reactie