Ons bezoek aan Fremantle

11 februari 2024 - Leeming, Australië

We gaan Fremantle bezoeken, de lokatie waar immigranten in de jaren 50 aankwamen met de boot. Zo ook de tante van Andre: tante Vroon en haar man.  We hebben vooraf vooral gelezen over de gevangenis van Fremantle maar weinig over de immigranten en hun aankomst in Australië. We hopen hier wat meer over te weten te komen. We parkeren bij het ziekenhuis omdat je daar 4 uur mag staan, op andere plekken mag je maar 2 of 3 uur parkeren. We lopen naar de gevangenis die er al bijna twee eeuwen staat maar daar is niet de informatie die wij zoeken. We lopen "the Fremantle markets" in. Een overdekte markt met allerlei eten en drinken, met bijbehorende geuren, en toeristische hebbedingetjes. Leuk om even doorheen te struinen. Dan gaan we op zoek naar het informatiecentrum. We zien een bordje en volgen die, en vinden daarna met moeite de volgende bordjes. Wat dat betreft missen we het goed georganiseerde Nederland. In het informatiecentrum vertelt een alleraardigste dame dat we naar het Maritiem Museum moeten gaan, naar de Wellcoming Walls. Zij vertelt ook met enige trots dat kapitein Fremantle hier in 1829 de Britse vlag plantte en daarmee het land claimde. Hij was de andere Europeanen net voor. Met een plattegrondje in de hand lopen we naar het Maritiem Museum. Onderweg stoppen we in het gezellige centrum voor een koffie met pastry. Fremantle is een hip centrum geworden. Bij aankomst bij het museum zien we, bij de trappen, verschillende halfhoge roestvrijstalen muurtjes staan met daarop 21.000 namen en jaartallen van immigranten. Onder de zoeknaam Veronica staat geen achternaam die bij tante Vroon hoort. We gaan het museum in, dat een tentoonstelling is van allerlei Australische boten uit het verleden. We zien ook een Big Mouth Wale, een Groenlandse walvis, met relatief een grote bek, in een tank met alcohol liggen. Op aanraden van een suppoost gaan we ook nog even naar het scheepswrakkenmuseum waar een stuk van de oude Batavia en een replicaatje van dit schip ligt. Inmiddels zijn er 3 1/2 uur om en we lopen, met een blik op het strandje naast de haven, terug naar de auto. Via de Woolworths rijden we terug naar ons huisje. Fremantle heeft ons geen antwoord op onze vragen gebracht maar wel een leuke tijd in een gezellig deel van de stad Perth. In ons huisje kijken we een aflevering van "wie is de mol" en is er tijd om te relaxen bij het zwembadje.

1. Rita:
    11 februari 2024
    Heerlijk om jullie avonturen te lezen in regenachtig NL. Veel plezier nog!
  2. Andre&Hennie:
    12 februari 2024
    Fijn dat je meegeniet Rita.

Jouw reactie