Van de westkust naar de noordkust

13 februari 2024 - Darwin, Australië

Vandaag hebben we een reisdag. We vertrekken uit Perth dat in een droog gebied met veel zon ligt. Vanuit het vliegtuig zien we diverse landschappen. Na Perth is er een tientallen kilomters brede strook het groene bossen en daartussen droogliggende landbouwgrond. Daarna zien we honderden kilometers lang lage struikjes of geen begroeiing, afgewisseld met granieten heuveltjes. Net voor onze tussenlanding op Kununurra is er bos te zien dat steeds dichter wordt. Het landschap krijgt kloven en uitstekende bergkammen, die je uit de lucht mooi kunt zien. Het laatste uurtje vliegen wordt de bewolking steeds dikker en bij aankomst is de grond nat en aangenaam groen. De luchtvochtigheid is hier hoog. We halen onze huurauto op, deze keer een Mitsubishi, en rijden naar ons appartementje vlak bij het centrum. We krijgen de sleutels van kamer 14 op de 11de verdieping. Het uitzicht over de haven is wijds, beneden ons lonkt het zwembadje. We doen boodschappen voor de komende dagen en gaan daarna even bij de "rooftopbar" kijken. In de lift naar de 16de lopen we de hotelmanager tegen het lijf die ons spontaan een drankje in de bar aanbiedt. Met onze cocktails genieten we van het uitzicht over de baai in de donkere avond. Het is hier 1 1/2 uur eerder donker dan in Perth dus dit is een korte dag voor ons. Zo voelt het niet tijdens het eten van de warme kip met sla, we zijn best  vermoeid van de hele dag reizen. Darwin heeft overigens haar naam gekregen van JC. Wickham, ter ere van Charles Darwin. Wickham was kapitein op de Beagle, waarmee ook Charles Darwin eens over de Grote Oceaan was gezeild.

Jouw reactie