Van de regen in Albany naar de zon in Bremer Bay.

28 januari 2024

Bij vertrek uit ons motel begint het te regenen. Dat is hier zo bijzonder dat we er een filmpje van maken. We rijden vandaag via Stirling Range National Park naar Bremer Bay waarover we, van verschillende mensen, mooie berichten over hebben gehoord. De bergketen Stirling Range is de enige bergketen in West Australië. De aboriginal naam is Koi Kyenunu-kraag wat 'mist die door de bergen rolt' betekent. Die naam maakt zich vandaag waar. We zien bij vlagen de bergtoppen opdoemen vanuit het vlakke land. Een uitzichtpunt biedt ons vooral bebossing en bewolking. Achteraf zien we op internet dat er een uitzicht naar de andere kant is met zicht op de hoogste top Bluff Knoll, die 1000 meter boven zeeniveau uitstijgt. Helaas heeft hij zich niet aan ons laten zien. We zien wel een emu met een blauwe hals langs de kant van de weg en later een familie emoes in het veld. We rijden verder naar Bremer Bay. De weg gaat door landbouwgebied dat er dor bij ligt. Na een uur saai landschap komen we aan in het plaatsje met 400 inwoners. We worden verwelkomd door de lokale brouwerij waar we ijskoffie, genaamd nitrocoffee, uit de tap krijgen. Heel smakelijk. Onze blokhut ligt achter de woning van Laura en is schattig en praktisch. De 'tuin' bestaat uit steen met een schutting van golfplaten, dat is minder mooi. Nadat we ons geïnstalleerd hebben rijden we naar de baai. Het is een adembenemend gezicht, een witte strandvlakte van een kilometer breed dat overgaat in groenblauw oceaan water met golven.  We lopen naar de uitloop aan de andere kant van deze brede vlakte, die dagelijks overstroomd bij vloed, en daar is een zogeheten estuarium: zout zeewater mengt er met zoet rivierwater en daar ontstaat brak water. Diverse watervogels genieten ervan en wij van hen. We eten in onze blokhut en zijn blij met het dit leuke huisje. We kijken intussen naar de heren finale van de AO, die Sinner van Medvedev wint en maken een plannetje voor morgen. De outlook en wat stranden in de omgeving staan op ons verlanglijstje.

1. Wilma:
    28 januari 2024
    Ik krijg steeds meer zin in Australië.
  2. Andre&Hennie:
    29 januari 2024
    Dat kan ik me voorstellen Wilma, het is echt een aanrader
  3. Mathilde:
    29 januari 2024
    Beetje regen lijkt me niet erg (….) na al die zonnige dagen, of is dat voor jullie anders ?
  4. Andre&Hennie:
    29 januari 2024
    Zo ervaren wij het ook Mathilde, vandaag weer een prachtige dag gehad op vele strandjes.