Dagje in Broome

8 maart 2024 - Broome, Australië

Vandaag blijven wij in Broome, ons “what to do” lijstje voor in en rond Broome is behoorlijk geslonken dus vandaag wordt een relaxte dag. Chinatown gaan wij bezoeken, een kleine wijk binnen Broome die net door de gemeente opgeknapt is (Revitalization-project). Chinatown is het multiculturele hart van Broome, eerst begonnen als Japanse wijk (arme wijk!) en later ook voor de chinezen en andere Aziaten. Maar nu is het een leuke wijk om doorheen te lopen en nog een vleugje Aziatisch. Halverwege de hoofdstraat is een oude openlucht bioscoop (Sun Pictures), er draait geen film maar wij mogen er wel in. Sun Pictures maakte een periode door van raciaal gescheiden zitplaatsen. Luxe stoelen met kussens in het midden van het theater waren permanent geboekt voor de Europeanen die het meest waardig werden geacht. Kinderen zaten op ligstoelen of bankjes voor hen. 'Andere' blanken zaten aan de linkerkant van het theater. Ligstoelen direct achter de Europeanen werden toegewezen aan Japanners en Chinezen. Lugger-ploegen (boot bemanning) - Maleisiërs, Filippino's en Aboriginals - kwamen binnen via een aparte deur aan de rechterkant van het theater. Ze moesten op de slechtere plaatsen zitten. Hoewel klanten gewend waren aan deze regelingen, werden sommigen ongemakkelijk en woedend. Er werd een boycot van 'Sun'  georganiseerd door enkele van de 'gekleurde mensen' in de stad. Dit had effect, de behandeling van niet-blanken verbeterde , ook al duurde dit tot 1967, toen er wetgeving werd aangenomen die rassendiscriminatie tegenging.

Chinatown grenst aan een mangrove gebied, hier hebben ze een (korte) pier naartoe gebouwd. De “Streeter’s jetty”. De mangrove is op dit moment erg droog waardoor wij, al wandelend over de pier, honderden kleine rode mangrove krabben 🦀 zien. Iedere krab heeft z’n eigen holletje en duikt daarin zodra er gevaar is, leuk vermaak voor deze twee toeristen!

Hennie staat erop om de juwelier te bezoeken waar ook Bruce Wiggan (de aboriginal die wij gisteren bezocht hebben) zijn bewerkte schelpen verkoopt, dus doen wij dat. Er zijn in Chinatown vele juweliers die hun (parel) sieraden verkopen, maar wij vinden al snel de juiste vanwege het enorme bord waar Bruce zijn hoofd op staat. Voor aanzienlijke bedragen worden deze sieraden verkocht, een paar kopers per dag is voldoende voor een goed belegde boterham!

Wij verlaten Chinatown en rijden naar het zuidelijkste puntje van Broome, hier ligt  Simpsons Beach, een prachtig mangrove landschap direct grenzend aan een industrieterrein.
(Iedere keer als wij de auto uitstappen komen kleine vliegjes op ons af en proberen de neusgaten of oren in te gaan, erg vervelend. Wel is vermakelijk dat de anders altijd rustige Hennie (voor haar doen) met krachttermen gaat gooien als “ROT OP!” en “OPZOUTEN!” en dat wordt regelmatig herhaald!  Eventuele voorbijgangers hebben geen idee wat ze zegt, maar horen aan de stemverheffing dat ze niet gelukkig is)

Simpsons beach wordt door ons dan ook betreden met een hoed met volledige gezichtsmasker waardoor van het natuurschoon genoten kan worden.

Vanwege de warmte gaan wij hierna weer naar de airco van ons appartement en het bijbehorende zwembadje.

Voor het avondeten bezoeken wij, in een aangename temperatuur, Cable beach nog een keer om een prachtige zonsondergang te aanschouwen.

1. Rita:
    8 maart 2024
    Overal is het rustig. Het zal voor jullie bijna afkicken worden in NL.
  2. Andre&Hennie:
    9 maart 2024
    Dat heb je goed gezien Rita. De westkust is heel rustig en we zitten hier ook mog eens buiten het seizoen omdat het hier het natte seizoen is in een tropisch klimaat. Morgen gaan we weer zuidwaarts en langzaamaan zal het wat drukker worden. Dan kunnen we vast wennen.

Jouw reactie