Snorkelen in Coral Bay

19 maart 2024 - Coral Bay, Australië

Vanuit ons huisje lopen wij in 6 minuutjes naar het strandje van Coral Bay. Het is er rustig dus genoeg plek om de handdoek neer te leggen. Daarna direct het water in, het oceaan water is heerlijk verfrissend. De bodem loopt over tientallen meters geleidelijk af waardoor je heerlijk in het ondiepe water kunt lopen en zitten. Het water is helder en het zand licht van kleur. De golfjes zijn niet hoog waardoor je op de bodem kan gaan zitten en tot aan je nek in het water over de oceaan uit kan kijken zonder overspoeld te worden. Na een halfuur komt een Duits echtpaar onze kant op gelopen en vertelt dat er kleine grijze roggen bij ons zwemmen, deze roggen hebben de kleur van de zandbodem en zijn veel kleiner dan de pijlstaart roggen die wij onder Perth hebben gezien. Het (gepensioneerde) Duitse stel reizen stad en land af en vertellen waar zij in west Australië allemaal geweest zijn. Aan de rand van het ondiepe water gaat de zeebodem een paar meter naar beneden en begint het rif. Wij verkassen met onze spullen tweehonderd meter verderop, hier is het strand nog dichter bij het rif en kan je makkelijk met de snorkel spullen al lopend het koraal bereiken. Met de onderwatercamera in de hand zien wij allerlei kleuren vissen, groot en klein, maar helaas is het koraal eentonig bruin van kleur. In 2022 is hier iets gebeurd te zijn waardoor het koraal grotendeels afgestorven is: de vissen die bij de baai paaien werden door een harde wind de baai ingedreven en gingen massaal dood door zuurstofgebrek. Hierdoor overwoekerden bepaalde algen het koraal en stierf het koraal gedeeltelijk af. Men verwacht dat over een jaar of vijf het evenwicht weer hersteld is.
Begin van de middag lopen we weer terug naar huis, heerlijk dat hier alles te voet bereikbaar is!

Na de late lunch wandelen wij naar Paradise Beach, een stevige route door een duingebied na geconstateerd te hebben dat wij hier alleen waren en het niet zo “paradijselijk” was gingen wij terug naar het oude vertrouwde Coral bay beach. Hier was een schoolklas op het strand softbal aan het spelen terwijl de zon langzaam begon te zakken.

1. Jacqueline de Winter:
    20 maart 2024
    Mooie foto's!
  2. Andre&Hennie:
    21 maart 2024
    Dank je wel Jacqueline. Het is hier ook mooi!

Jouw reactie