Ontstaan van Broome

5 maart 2024 - Broome, Australië

Vandaag brengen wij een bezoekje aan het Broome Historical museum, wij gingen er vanuit dat het museum tot 16:00 uur open zou zijn maar dat was in de droge seizoen (het hoogseizoen!). Wij zitten nu in het natte seizoen en komen om 12:55 uur aan en zien dat het museum om 13:00 uur dicht gaat. Maar de dame die met de deurklink in haar handen staat om de tent te sluiten begint te  vertellen dat wij zeker morgen terug moeten komen, waarop ik vriendelijk vraag om een “Quick Peek” naar binnen te mogen doen en……natuurlijk mag dat! Wij staan met z’n drieën binnen en stellen vragen over het museum en het ontstaan van Broome en krijgen op deze manier een heel leuk beeld. (En natuurlijk komen wij de komende dagen terug voor de “grand tour!”)

Broome is nu een stadje van ruim 15.000 inwoners en ontstaan vanuit de parelvisserij die initieel door Japanners en aboriginals bedreven werd. Duiken naar grote diepte en de dreiging van caissonziekte bij het bovenkomen, maakten het duiken ongezond en gevaarlijk. De Japanners kregen weinig betaald en wat ze kregen werd gebruikt om hun schulden af te lossen, zoals hun transport naar Australië. Ze kregen geen vast uurloon, maar een beloning voor de schelpen die ze opvisten. Veel Japanners kwamen om het leven nog voordat de hele schuld was afbetaald. Bij Broome ligt een grote Japanse begraafplaats met bijna 1.000 graven. In het begin van de 20e eeuw raakte Broome in verval door de opkomst van gekweekte en namaak-parels.  Nu is toerisme een belangrijke bron van bestaan geworden en Broome heeft ook een kleine zeehaven waar vooral brandstoffen worden aangevoerd (offshore energieprojecten). Er liggen olie en gasplatforms voor de kust.

Bij de “Town beach jetty”, waar wij na het bezoek aan het museum naar toe rijden zien wij een gedenkplaats van een oorlogsmisdaad genaamd “9 zeros 9 stories”.
Op 3 maart 1942 vond deze aanval op Broome plaats. Daarbij voerden negen Japanse gevechtsvliegtuigen een luchtaanval uit op 16 vliegboten in de baai van Broome. Aan boord van de vliegboten bevonden zich nog vanuit Java geëvacueerde vluchtelingen, voornamelijk Nederlandse burgers en militairen. De vliegboten werden in brand geschoten en slechts enkelen wisten zich te redden. Hierbij kwamen 64 Nederlanders om het leven.

Wij lopen over de gedenkplaats heen en lezen de teksten, achterop de afgebeelde figuren, waar onder ook een tekst van een Nederlandse held die in het water, terwijl de Japanse zeros aan het schieten waren, meerdere mensen van de dood heeft gered en later ook geëerd werd door koningin Wilhelmina.

Enigszins bekomen van deze ellende lopen wij de pier op alwaar een visarend op een lantaarnpaal ons bestudeert, dus geven wij haar deze gunst weer terug door haar te fotograferen. Overal waar wij komen is het erg rustig vanwege het laag seizoen, ook hier staan er maar een paar lokale mensen die of aan vissen zijn of zitten te “niksen”.

Na genoeg te hebben van de hitte zoeken wij een winkelcentrum op (met airco !) om bij te komen en de Woolworths (lokale Albert H.) te bezoeken.

1. Leida:
    5 maart 2024
    Weer indrukwekkend en leerzaam verhaal ... bedankt!
  2. Andre&Hennie:
    6 maart 2024
    Ja Leida, leuk om over het ontstaan van een stad(je) te horen. Wel weer jammer wat een oorlog betekent voor mensen…

Jouw reactie