Onze laatste winterdag

9 januari 2024 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vanmorgen brengt Annet ons gezellig weg naar Schiphol. We komen om 1200 uur aan en knuffelen haar nog even goed. We gaan vlotjes door alle checks. Iets verlaat vertrekt onze airbus van de Emirates naar Dubai.

We zitten met het opstijgen en landen tegenover twee stewardessen (eind 20-ers begin 30-ers) met wie we een leuk gesprek voeren over hun thuisland Libanon. Net als veel leeftijdsgenoten uit Libanon werken zij in het buitenland. In hun land is er veel armoede en weinig werk. De overheid is corrupt en besteed het belastinggeld nogal eens aan zichzelf. Zij hebben mooie dure huizen in het buitenland. De sociale voorzieningen zijn er niet. Sterker nog, het geld dat mensen in 2019 op de bank hadden staan was verdwenen. Een stewardess was voorheen medewerkster bij een bank en heeft het zien gebeuren. Al hun vrienden van school werken nu in het buitenland (Italië, Cyprus, Arabiscge Emiraten etc.). In 2019 was ook de ontploffing van een opslagplaats van kunstmest. De herbouw van de woningen hieromheen is door de inwoners zelf gedaan. Mensen met cash geld hebben hieraan meebetaald omdat er geen geld meer op de bank stond. Ondanks dit alles zijn zij beiden heel blij en trots dat ze uit Libanon komen. Dat komt natuurlijk doordat ze daar zijn opgegroied, door hun familie die daar nog wel woont en omdat het land mooi is. Van de bergen waar je 'swinters kunt skieen tot het strand is een paar kilometer.

Inmiddels wachten we in Dubai op onze vlucht naar Perth.

In Dubai worden we met vriendelijkheid en in een aangename warmte ontvangen. Maar zo modern als de ontvangst in Dubai is, met veel winkels en glamour en een 30 meter brede waterval, zo onprofessioneel is de security check. We gaan opnieuw door de douane en daarna mogen we onze tas aan een tafel even open maken. Andre werd er uit gepikt om gefouilleerd te worden. Er werken opvallend veel mensen met een Afrikaans uiterlijk.

We gaan zo boarden voor Perth, we hopen op een beetje slaap. Het is hier inmiddels 2 uur snachts.

1. Leida:
    HAVE FUN!
  2. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je wel Leida, de fun is na aankomst begonnen
  3. Peter en Wilma:
    9 januari 2024
    goede 2 e deel van de reis gewenst. Na zo Libanon verhaal is 10% inflatie zo gek nog niet.
  4. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je Peter, interressant die inflatie. Ik lees zelfs grotere getallen, we boffen dat we in Nl wonen
  5. Mathilde:
    9 januari 2024
    Hoop dat jullie goed genoeg geslapen hebben als je dit leest. En lekker in de warmte bent
  6. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    We zijn na een lange nachrust in ons appartementje nu heerlijk in de warmte.
  7. Astrid B:
    10 januari 2024
    Wat leuk om dit s morgens 6.50 uur te lezen. Hopelijk slapen jullie lekker in het 2e deel van jullie vlucht en kunnen jullie lekker genieten van de warmte als jullie dit lezen. Hier is het zoals jullie weten bere-koud.
  8. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Het slapen in het vlietgtuig was niet fijn Astrid, maar na een nacht slapen in het appartementje voelenwe ons een stuk beter. Het weer ismsuper, blauw lucht met her en der een wolkje en nu om 1030 uur aangenaam warm.
  9. Janny Nooij-Kapinga:
    Goede reis!
  10. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je wel Janny, we zijn inmidels op de eerste lokatie in Perth aangekome
  11. Margriet:
    10 januari 2024
    Een mooi begin van jullie reis!
  12. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Ja zeker Hil, en inmiddels op de eeste lokatie aangekomen. Na een nacht slapen bijgekomen van de vlucht. Even wennen dat er in een huurauto een handrem zit die je zepf moet bedienen (waarom piept hij nou steeds ?)
  13. Christa:
    10 januari 2024
    Even volhouden met alle checks en controles;) een goede en rustige tweede vlucht gewenst!
  14. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank jewel Christa, was heel even spannend , zie het verhaal, met alle pillen maar inmiddels zijn we aangekomen op onze eerste lokatie in warm Perth
  15. Anja:
    10 januari 2024
    Goede reis, geniet en kom veilig terug!
  16. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je wel Anja en met de verhalen nemenwe je een beetje mee naar warm Australië
  17. Anjo:
    10 januari 2024
    Goede reis en geniet ervan.
  18. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je wel Anjo, inmiddels zijn we aangekomen oo de eerste lokatie in warm Perth
  19. Theo:
    10 januari 2024
    prima start ! Succes met alles !
  20. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je wel Theo, leuk dat je ons weer volgt
  21. Loes:
    10 januari 2024
    Jullie trip is begonnen!!! Leuk om jullie te volgen!!! Vooràl genieten hoor!!! x
  22. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je wel Loes, we nemen je zo graag een beetje mee op reis. Het genieten is begonnen hoor, buiten in zomerkleding in de avond....
  23. Bea:
    10 januari 2024
    Mooie start van de reis! En nu genieten van het heerlijke klimaat.
  24. Andre&Hennie:
    11 januari 2024
    Dank je wel Bea, we zijn inmiddels in de warmte aangekomen in Perth, tot nu toe heel aangenaam. Het is hier nu ochtend, ben benieuwd wat de middag brengt.
  25. Mieke Vogel:
    11 januari 2024
    Hello Hennie en André, Jullie hebben inmiddels de lange reis achter de rug en zijn daarvan aan het bijkomen in de heerlijke warmte. Hele fijne reis. Liefs van ons,
  26. Andre&Hennie:
    Hoi Mieke en Erik,
    We zijn zeker aan bijkomen en acclimatiseren, met een lach op ons gezicht. Jullie gaan toch ook lekker wintersporten binnenkort ? En daarna naar de warmte in Egypte ? Veel plezier en liefs.