Van Geraldton naar Cervantes

2 april 2024 - Cervantes, Australië

Het ontbijt doen wij samen met wat vogels die vruchten van de boom naast ons (vervallen) huisje aan het eten zijn (de Tuinwaaierstaarten en fluithoningeters). In Geraldton zijn wij uitgekeken, maar gaan nog wel even naar het department van parks and wildlife. Hier laten wij ons jaarabonnement voor de park bezoeken op het kenteken van de auto zetten (met terugwerkende kracht), dit om te voorkomen dat wij later boetes zullen ontvangen.

De tocht naar Cervantes is maar 220 kilometer, dus doen wij het rustig aan. Ieder nieuw onderkomen heeft een standaard incheck tijd van 14:00 uur.
De route gaat over National Route 1, een bijzonder mooie weg langs de kust. Het heet hier “Indian Ocean drive” en een klein deel van deze hiervan “Turquoise coast” (bij Jurien Bay, vanwege de kleur van de oceaan).

Wij doen diverse uitstapjes, als eerste bij de kust van Leeman (351 inwoners). Dit dorpje is vernoemd naar Abraham Leeman van Santwits, een Nederlandse zeeman. Zittend op een bankje bij het uitkijkpunt over het strand en de oceaan komen wij drie gepensioneerden Australische stellen tegen die vanuit Adelaide zijn vertrokken met grote auto’s en daarachter nog grotere caravans. De man die ons aanspreekt heeft dertig jaar in de mijnen gewerkt en daarna vijfentwintig jaar een fietsenzaak gehad. Zijn laatste klant heeft twee nieuwe banden voor zijn fiets gekocht en na een kort gesprek de hele fietsenzaak overgenomen! (Dit werd aan ons verteld met een grote glimlach op zijn gezicht).

De volgende stop is het kustplaatsje Green Head (inwoners 293), alle dorpjes en stadjes doen er veel aan om toeristen te trekken (dit verhoogt de levensvatbaarheid). Hier hebben ze een drietal mooie baaien waarlangs ze een wandelpad hebben gelegd (de “3 Bays walkway”), je kan er vanuit de naast gelegen camping direct op lopen.

Hierna rijden we naar Jurien Bay. Bij aankomst moeten wij echt wennen aan de drukte, dit hebben wij de laatste anderhalve maand niet meer meegemaakt. Aan de kust kunnen wij gelukkig nog wel een plekje voor de auto vinden. Kinderen spelen met hun fietsen en skateboards op een aangelegd parcours, er wordt door vele in de oceaan gezwommen en het er is een wachtrij bij het eettentje. Wij lopen de pier op en besluiten om hier, vanwege de gezelligheid, de komende dagen terug te komen

Onze laatste tussenstop is “Hill river view” . Op deze heuvel heb je een rondom uitzicht van landinwaarts tot aan de kust van Jurien Bay. Terug lopend naar de auto zien we de oostelijke baardagaam (of Baardhagedis) zich opwarmen op het betonnen voetpad, zij blijft rustig zitten om bewonderd te worden. .

In Cervantes aangekomen checken wij bij in bij het Pinnacles Edge Resort, de Pinnacles gaan wij morgen bezoeken in het Nambung National Park. Wij krijgen nummer 121, met uitzicht op het zwembad. Het is een aangenaam appartementje met aparte slaapkamer, huiskamer/keuken en…..een wasmachine!

1. Ellen:
    2 april 2024
    Kleine wasjes, grote wasjes.. lekker hoor, alles weer fris!
  2. Andre&Hennie:
    2 april 2024
    Precies. En ook nog ruimte om te bewegen. Dit is een heel mooi onderkomen waar we 3 dagen van gaan genieten
  3. Peter en Wilma:
    Hoi André en Henny.
    Eindelijk even een reactie van ons uit Broek op langedijk 🙈
    Wat maken jullie er weer een onvergetelijke reis van met elkaar. De foto's en reisverhalen zijn leuk om te zien/ lezen. Straks aangevuld door jullie verhalen kunnen we samen meegenieten.
    Helaas zien we ook daar in Australië veel vliegen. Goed opgelost zo met de mooie hoeden.
    Jullie reis loopt bijna ten einde dus geniet nog even van al het moois en warmte.
  4. Andre&Hennie:
    2 april 2024
    Hoi Peter en Wilma, jullie waren met iets veel belangrijkers bezig 😘 hopelijk met het gewenste resultaat! Leuk dat jullie meegelezen hebben. De vliegen waren verschrikkelijk, maar hier en bij Perth valt het gelukkig mee! Wij genieten van de laatste week en zien jullie dan graag in Nederland weer!
  5. Rob:
    2 april 2024
    Weer mooie flora en fauna, hé hé ik hoor eindelijk de pinnacles. Mooi natuurverschijnsel, geniet van jullie laatste weekje. De film van west Australië komen we binnenkort aanschouwen onder het genot van een wijntje en een scapa. Ik ben inmiddels wel afgekickt van klaverjassen. Geniet nog even, het weer wordt in Nederland inmiddels wat beter. Goeie reis terug!
  6. Andre&Hennie:
    2 april 2024
    Hoi Rob, ja de pinnacles staan nu op het programma! Wij zijn benieuwd! Die film gaat nog wel even duren, dus zien wij jullie daarvoor zeker nog. Wij nemen het mooie weer mee 😜 Groet.

Jouw reactie