Zondag in Adelaide

19 januari 2020 - Adelaide, Australië

Omdat vanaf zaterdag 17:00 uur alle winkels en eetzaakjes in Adelaide gesloten zijn, ontbijten we in de hotelkamer met musli repen en thee. We gaan om 10:30 uur naar een protestantse kerk. De kerk is gesticht door een Schotse dominee, hij kwam hier in maart 1850 en in juli 1851 is de kerk voltooid. De grond werd gekocht voor £400 (dat waren nog eens tijden!).

De kerk bied plaats aan honderden gelovigen, maar uiteindelijk zitten er 10 ouderen te luisteren naar een (inval) predikant van rond de dertig.  Ook hier is het verval van de kerk duidelijk zichtbaar en zijn ze bezig om kerken samen te voegen. Voordat de dienst begint wordt aan ons door meerdere personen gevraagd of ze ons tijdens de dienst bij naam mogen verwelkomen, dit vinden wij wat overdreven waardoor dit uiteindelijk in algemene zin als “welkom aan de toeristen” gebeurt.

De dominee begint de dienst met “hé guys”, wat wij leuk vinden omdat iedere luisteraar zijn opa/oma had kunnen zijn. Hij houdt een mooie moderne preek over profeten in het verleden en heden. Dit bezoekje aan de kerk had voor ons ook een nieuwsgierige inslag, zo van “hoe doen ze het hier” en “hoe ziet de kerk er van binnen uit”. Al snel worden de rollen omgedraaid en zijn wij de attractie, “waar komen jullie vandaan”, “wat doen jullie in Australië”,”welke bus hebben jullie nodig”,”jullie komen toch wel na afloop een cup of tea drinken”. Uiteindelijk kunnen wij na een uurtje de kerk verlaten.

In de middag ondernemen wij een busreis naar de kust van Adelaide, hier woont Saskia Veth (dit is een oud collega van Hennie). We krijgen een beetje een beeld van hun leven hier. Australië is conservatiever dan we dachten. Het meehelpen als moeder bij zwemles of schooluitje kan alleen als je een verklaring van goed gedrag hebt en dat is voor tijdelijke bewoners lastig te krijgen. Het land is ook preuts, bijvoorbeeld bij het omkleden van de kinderen voor gymles. Ook in de zorg lopen ze 10-15 jaar achter op Nederland, zoals in de digitalisering. Saskia's man is orthopeed en voltooit in Australië zijn opleiding als traumatoloog, zij wonen nu met hun vijf kinderen al drie jaar in Adelaide, over een half jaar is hij klaar met zijn werk/onderzoek en gaat het gezin weer terug naar Nederland. Een belangrijke reden om terug te gaan is het onderwijssysteem in Australië. Er zijn public (slechtere scholen) en private schools en de scheiding tussen kinderen die dat oplevert stuit tegen de borst, daarnaast is het ook erg duur. De kosten voor een private school zijn nu per kind $5000 per jaar, dit kunnen alleen ouders met de betere banen betalen. Verder gaat het gemis aan familie en vrienden ook spelen en is het voor Saskia minder makkelijk om aan werk te komen dan het jaren geleden was. Hun gehuurde woning ligt direct aan de duinen, deze duinen zijn zo laag dat je er direct overheen de oceaan kan zien met z’n vele kitesurfers. Na drie uur onafgebroken gekletst te hebben nemen wij tegen zessen de bus weer terug naar ons hotel.

1. Ed:
    19 januari 2020
    Bijzonder zeg zo'n kerk dienst
  2. Andre&Hennie:
    20 januari 2020
    Ja dat was zeker bijzonder, moderne gedachten in een oud gebouw.