Op zoek naar schildpadjes en het randrif.

2 maart 2024 - Port Hedland, Australië

Vanmorgen gaan we vroeg op stap. Op het strand voor Port Hedland leggen twee soorten schildpadden hun eieren; de groene  schildpad en de zeldzamere platrugschildpad. De baby schildpadjes kruipen van december tot eind februari uit hun ei. Ze warmen zich op in de opgaande zon, voordat ze naar het water gaan. Om 7:00 uur 's morgens is de kans het grootste om ze te zien. Hoewel de meeste schildpadjes al zijn uitgekomen in de afgelopen maanden wagen we de gok om laatkomers te treffen. Het is eb en voor het strand zien we het "intertidal" getijde randrif. Dit is aangeprezen door een foldertje en heel uniek, maar het valt tegen. We zien een aaneenschakeling van lage rotsen voor de kust. Na een half uur lopen op het strand is er helaas nog geen schildpad in zicht. We lopen over een wandelpad terug naar de auto als het langzaam aan gaat regenen.

In de middag nemen we een kijkje bij de grote haven. Als eerste zien we een stelletje mooie duiven met een flinke kuif. Het blijken spitskuifduiven te zijn. Deze haven heeft ruimte voor 140 bulk carriers. Voor ons wordt er een gevuld met ijzererts. Het ijzererts wordt verscheept naar China, de reis duurt 2 weken. Deze vrachtschepen zijn imposant, ze zijn bijna 300 meter lang en 45 meter breed, en worden met behulp van loodsen de haven in en uit gevaren. Als we 's avonds een hapje gaan eten op het terras zien we, terwijl het langzaam donker wordt, aan de horizon steeds meer lampjes verschijnen van vrachtschepen aan de horizon. Deze schepen liggen te wachten tot ze de haven binnen kunnen varen. Dit gaat tot laat in de avond door.

Morgen verlaten we Port Hedland. De aarde is hier ijzerhoudend en de rode kleur zit overal. De was die aan de lijn heeft gehangen heeft er rode vegen door gekregen. Het stof op huizen en de weg, alles heeft een rode zweem over zich.  Morgen gaat onze reis verder naar Broome dat hier 620 kilometer vandaan ligt.

1. Janny Nooij-Kapinga:
    3 maart 2024
    Dat zijn idd hele mooie duiven! 🤗
  2. Andre&Hennie:
    3 maart 2024
    En hun naam is ook mooi.

Jouw reactie